Belépés az oldalra
kikapcs elfelejtett jelszó

Bűvösvölgy

Álhírek Gyengénlátó változat

Útmutatók és óratervek az álhír-jelenség feldolgozásához

A médiaműveltség európai hetét (2019. március 18-22.) az Európai Bizottság kezdeményezte, hogy az egész közösségben felhívja a figyelmet a médiaműveltség, médiaértés fontosságára. A médiaműveltség ugyanis meghatározó szerepet játszik abban, hogy képesek legyünk tájékozottan döntéseket hozni a digitális korszakban. A médiaértés képessége előfeltétele minden eleven, modern demokráciának és fontos téma a közelgő európai parlamenti választások kapcsán is.

Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: az értő, értelmezni tudó állampolgár, a médiatartalom előállítója és a hírek közzétevői, továbbítói.

Az Európai Bizottság 2018-ban hívott életre egy önszabályozó magatartási kódexet a félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelem megerősítésére. A közös erőfeszítés azok ellen az álhírek ellen irányul, amelyeket szándékos megtévesztésül gyártanak és terjesztenek, s amelyek fenyegetik egyrészt a demokratikus politikai folyamatokat, másrészt az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását egyaránt. A kódexet aláíró közösségi médiás platformok (Facebook, Google, Twitter) és a hirdetőket képviselő szövetségek az iránymutatás alapján több területen vállaltak határozott cselekvést.

Vállalták, hogy:

A Bizottság szigorúan figyeli a magatartási kódex működését, s ha az önszabályozás eredménytelennek bizonyulna, további, szigorúbb szabályozási lépéseket helyezett kilátásba.

A digitális környezet nagy szereplői persze itthon sem oldhatják meg az álhírek problémáit a hírfogyasztók nélkül. Az edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy médiaértés-oktató központok oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához.

A buvosvolgy.hu/alhirek oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, megvitathatók térbeli és időbeli korlátozás nélkül, hiszen a médiaműveltség fejlesztése az év minden hetében mindannyiunk hasznára válik.

Az Európai Bizottság magatartási kódexéről: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/code-practice-disinformation

A médiaműveltség európai hetéről: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/european-media-literacy-week

Fontos megjegyzés!

A Bűvösvölgy központokat is üzemeltető Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére, vagy szankcionálására, ugyanakkor mind a hírközlési mind a médiaszektorban fontos célja, hogy minden egyéb, nem jogi eszközzel a tudatos fogyasztói magatartást mozdítsa előre: a tudatosan gondolkodó és ügyeikben gondossággal, tájékozottan eljáró fogyasztókat számát növelje, és őket támogassa hasznos tudásanyaggal, információkkal.

Az infografikák, illusztrációk és óratervek nemzetközi tapasztalatokon alapuló oktatási javaslatok, nem fejeznek ki hatósági állásfoglalást semmilyen konkrét esetben.

Óratervek 10-13 éves korosztálynak

Óratervek 14-16 éves korosztálynak

Óratervek 17-18 éves korosztálynak

01_fenykep_is_van_rola1.jpg

01_fenykep_is_van_rola2.jpg

02_mik_azok_az_alhirek.jpg

03_igy_ellenorizd_egy_cikk.jpg

04_hogyan_olvassunk_tudomanyos_cikket.jpg

05_honnan_tudjuk_hogy_egy_hiroldal_megbizhatoe.jpg

06_igy_vezet_meg_az_agyunk.jpg

07_6_lepes.jpg