Page 324 - James Potter – Médiaműveltség
P. 324
300 IV. rész: Tartalom tait is (Bazarova, 2012; Van Der Heide, D’Angelo és Schumaker, 2012). Egy érde- kes etnográfai tanulmányban Ito és kollégái (2009) 3 éven át „lógtak” együtt amerikai gyerekekkel és tinédzserekkel, hogy tanulmányozzák, miért töltenek olyan sok időt a közösségi médiával. Két fő megfgyelést tettek. Elsőként meg- fgyelték, hogy az interaktív média kétféle erős vonzerővel bír a mai fatalok szá- mára – barátság és érdeklődés vezérelte részvételt kínál. Másodsorban megfgyel- ték, hogy a médián keresztüli interakció a bevonódás mértékétől függően változik. A legkisebb fokú bevonódás az „együtt lógás” a barátokkal és a közösségi hálóza- tok kiterjesztése. Ahogy a felhasználók egyre inkább bevonódnak az interaktív médiába, úgy lesz szükségük új készségek kifejlesztésére vagy egy másfajta mé- diaműveltségre. Ez az újfajta médiaműveltség „az online beszélgetés szándékosan lezser formáival, aprólékos közösségi normákkal, amelyek a közösségi hálóza- tokban való viselkedésről igazítanak el, a médiaábrázolások új fajtáival, mint a machinima, mashupok, remixek, videoblogok, webképregények és fansubok” jelle- mezhető (25. o.). A közösségi kapcsolatok számos formát ölthetnek Néhány felhasználó barátsá- got, mások futó kapcsolatokat keresnek, megint mások egy másik világban sze- retnének élni, és vannak, akik meg szeretnék osztani véleményüket és értékeiket másokkal. Valószínű, hogy sokan törekszenek ebből a négy dologból egyszerre többre, vagy akár mind a négyre. Vizsgáljuk meg mindegyiket részletesebben. Barátság. Vannak weboldalak, amelyeket azért készítettek, hogy segítsenek a fel- használóknak új barátokat találni, és a már meglévő barátaikkal hatékonyabban tartani a kapcsolatot. A két legnépszerűbb ilyen közösségi portál a 2003-ban indult MySpace és az egy évvel később indult Facebook volt. További részletekért lásd a 6.3. táblázatot a 6. fejezetben. Randevúzás. Az emberek ugyan gyakran használják a Facebook és a MySpace barátságorientált hálózatait arra, hogy továbblépjenek a barátságon és randevúzni kezdjenek, a közösségi hálózatok más formái kimondottan a randevúkat igyekez- nek elősegíteni. Vannak például okostelefonokra letölthető alkalmazások, mint a Skout, amelyek GPS-t használva segítenek az egyedülállóknak partnert találni a környéken Telefonunk segítségével online keresgélhetünk a környékbeli szinglik fotói és profljai között, és azonnali üzeneteket küldhetünk nekik. Arra is használ- ható, hogy az emberek sporteseményeken, bevásárlóközpontokban és más nyilvá- nos helyeken megtalálják egymást (Li, 2011). Élettér. Azok számára, akik inkább a barátaikkal való virtuális kapcsolattartást választják a valós életbeli kapcsolatok helyett, vannak virtuálisbarátság-építő web- oldalak. Az egyik ezek közül a Second Life (Második Élet), amelynek honlapja így ír róla: „Egy hely a kapcsolatoknak. Egy hely a vásárlásra. Egy hely a mun- kára. Egy hely a szerelemre. Egy hely a felfedezésre. Egy hely, ahol más lehetsz.
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329