Page 10 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 10
8 Médiaszocializáció és oktatók érdeklődésén túl a szélesebb olvasótábor fgyelmére is számít, hiszen így vagy úgy – szülőként, nevelőként, pedagógusként vagy „csak” felhasz nálóként – mindnyájan érintettek vagyunk. Témáink: Kósa Éva: A médiaszocializáció kezdetei című tanulmánya kötetünk címének, a mé- diaszocializáció fogalmának tartalmi kiérlelődését követi nyomon. Az új médiumok megjelenésével tipikusan együtt járó „morális pánik”, az optimális fejlődésre veszé- lyesnek tartott tartalmak (erőszak, szex, reklámok) nyomán a szocializációval kap- csolatos pszichológiai kutatások egy része évtizedek óta a média kognitív, társas, érzelmi fejlődésre gyakorolt hatására fókuszált. Ma sok korábbi eredmény megkér- dőjeleződik, de vajon valóban érvényüket vesztették az e területeken korábban leírt összefüggések? A tanulmány arra mutat rá, hogy ezek az interpretációk nemegyszer csírájukban már tartalmazták azokat az elemeket, melyek a gyerek és média kap- csolatára vonatkozó felfogásrendszerek változó irányú és hangsúlyú megközelítése- in keresztül elvezetnek ahhoz az értelmezéshez, amit ma a fejlődéspszichológai nézőpontból a médiaszocializációról gondolunk, s ami a jövő kutatásainak irányait e területen várhatóan kirajzolja. sági ágnes És Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt A digitális korszak beköszöntével sokszor és sokan temették már el a televíziót, sokszor és hevesen támadták – elavultnak bélyegezve – azokat a napjainkban szü- letett kutatásokat, melyek a gyerekekkel és a televízióval kapcsolatosak. Sági Ágnes és Bálint Éva tanulmánya ezt a tévhitet csattanósan cáfolja: az általuk sokoldalúan elemzett, a 4–17 éves korosztályra vonatkozóan egyedülálló módon komplex, elekt- ronikusan mért adatok ezt az előrejelzést sem korábban, sem az utóbbi egy-két évben nem támasztották alá. Magyarország az egy főre eső napi 4 óra 48 percnyi tévézéssel a 2013-as adatok alapján Európában a legtöbbet tévézők közé tartozik, és bár a tizen- és huszonévesek körében az internet diadalmenetével egyértelműen kimutathatók a korábbitól eltérő tévézési szokások, a tanulmány bizonyítja, hogy a kisebbeknél továbbra is a televízió uralkodó jelenlétével kell számolnunk. vajda ZsuZsanna: Porontyok a mamablogon. Web 2.0 a szülői döntések és gyakor lat alakításában A csecsemőgondozással, gyermekneveléssel foglalkozó oldalak, különösen a web 2.0 térnyerésével terjedő interaktív formák (fórumok, blogok) rendkívül népsze rűek a szülők körében is, és fontos szerepet játszanak mind a szülői szerep formálásában, mind a gyermeknevelés és szocializáció gyakorlatában. Ugyanakkor vajmi keveset tudunk arról, hogy a fatal szülők milyen jellegű ismeretekhez jutnak általuk, meny- nyire lehet és mennyire tudnak különbséget tenni a szakértői és laikus vélemények között. Erre a területre enged bepillantást a szerző írása: a napjainkban élő szülői blogokból válogatva mutatja meg a fontos döntések tekintetében magára hagyott