Page 38 - A médiáról neked, 3. rész
P. 38
36 Kitekintő • Adathalászat Néhány évvel ezelőtt az amerikai Minneapolis államban egy férfi azzal került be a hírekbe, hogy dühbe gurult, mert a Target nevű népszerű üzletlánc babaruhákra és kismamáknak szóló termékekre beváltható kuponokat kezdett küldözgetni tizenéves lányának. Felhívta a cég vezetőjét, és jól leteremtette amiatt, hogy marketingakcióikkal tévedésből egy tinédzsert zaklatnak. Hamarosan azonban döbbenten kellett rájönnie, hogy a lánya tényleg teherbe esett. Honnét szerzett tudomást egy vállalat a lány terhességéről jóval a szülei ! előtt? A Target minden vásárlója számára fenntart egy vásárlói azonosító számot, amelyhez hozzákapcsolja rlói azonosító számot, amelyhez hozzákapcsolja olyan információt, amelyet a Target összegyűjtött a hitelkártyájukat, nevüket vagy e-mail címüket, és minden olyan információt, amelyet a Target összegyűjtött t adatokból hasznos összefüggéseket róluk, vagy külső forrásból vásárolt meg. Az így felhalmozott adatokból hasznos összefüggéseket szűrnek ki, s ebből olyan érzékeny személyes információt is ki tudnak olvasni, mint hogy például ki tudnak olvasni, mint hogy például az illető a terhesség melyik valaki teherbe esett. Még azt is meg tudják állapítani, hogy az illető a terhesség melyik szakaszában jár (a terhesség második harmadában járó nők például sok illatanyag nélküli például sok illatanyag nélküli ot és kalciumot vásárolnak). krémet vesznek, és jelentős mennyiségű cinket, magnéziumot és kalciumot vásárolnak). Mindez kijózanítóan emlékeztet arra, mi vár ránk, amikor belépünk a digitális térbe. Hajlamosak vagyunk úgy gondolni i az internetre, mint egy barátságos, segítőkész univerzumra, ahol csatlakozhatunk barátainkhoz, megtudhatjuk, mi történt a nagyvilágban vagy kedvenc sorozatunkban, ahol kényelmesen vásárolhatunk, és ahol gyorsan utána tudunk nézni a történelemórán feladott házi dolgozat témájának. Az internet olyan, mint egy hatalmas bolt, könyvtár és enciklopédia összegyúrva. Ráadásul – jobbára – ingyenes. s. Az online világban magunk mögött hagyott információt azonban egy óriási, a szemünk elől legtöbbször rejtve maradó apparátus szívja fel. A Google például minden bevitt keresőkifejezést elraktároz. Feltűnt már, hogy a Facebook-oldaladon felbukkanó hirdetések véletlenül pont ahhoz kapcsolódnak, amit korábban kerestél vagy vásároltál az interneten? A Target, a Google és a Facebook mellett cégek sora gyűjt a színfalak mögött információkat arról, hogy mit teszünk felhasználóként és fogyasztóként. A közösségi médiával foglalkozó vállalatok üzleti modelljük részeként gyűjtik felhasználóik adatait. A felhalmozott adatokat azután más cégeknek értékesítik, akik így hatékonyabb marketingstratégiákat tudnak kialakítani. Az internetszolgáltatónk is átad metaadatokat más vállalatoknak, csakúgy, mint az online üzlet, ahol vásárolunk. k. A keresőmotorok tervezése során nemcsak arra figyelnek, hogy az adatgyűjtés hatékony legyen, hanem arra is, hogy közben minél jobban eltereljék róla a figyelmünket. Ezek a vállalatok azt kívánják elérni, hogy felejtsük el, amit megtudtak rólunk, ám közben lehetőleg minél több időt töltsünk az oldalon, minél tovább használjuk, a lehető legtöbb információt adjuk ki magunkról, és a lehető legtöbb embert minél jobban vonjunk is be ugyanebbe.
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43