Page 44 - A médiáról neked, 3. rész
P. 44
42 Online személyiség Az identitás önmagunk meghatározását jelenti, önmagunkról való folyamatos jelentésgyártást a bennünket körbevevő kulturális közegben. (Kik vagyunk? Milyen történeteket mesélünk magunkról, milyen értékek mentén?) Az identitás magja a korai szocializációval a családban kezd Így a társadalmi normák és értékek, viselkedési formálódni, majd különböző emberi kapcsolataink, szabályok a kommunikáció révén alapvetően például az iskolai csoportokban játszott szerepeink beíródnak a személyiségünkbe, a részünkké alakítják tovább saját magunkról szerzett válnak. Az új kommunikációs technológiák tapasztalataink és mások visszajelzései alapján. használata kiszélesíti azoknak a csoportoknak a körét, amelyekhez tartozunk, amelyek fontosak számunkra, így identitásunk változékonyabb, többrétegű, hálózatos rendszerként képzelhető el. A mobilján tévét néző vagy twitterező ember Az online tér tehát személyiségünk egyik egyre inkább olyan társadalom tagjaként él, amely megnyilvánulási lehetősége, így az ott lezajló alapvetően kapcsolódik a virtuális térhez. interakciók szintén hozzájárulnak identitásunk formálódásához. Önálló online személyiség azonban nem létezik, mert nem független offline valónktól, e kettő kölcsönösen hat egymásra. Az online tér viszont eltérő feltételeket biztosíthat az identitás megjelenítésére. Az identitásunk a digitális térben kevésbé kontrollálható mások által, ezért szabadabban alakítható, mint fizikai valónkhoz kötődő személyiségünk. A személyiségalakítás szabadsága lehetőség, A nyilvánosságkirakat szerepét egyre inkább de veszély is egyben. Az online tér interakciói átveszi a hálózat, egyre nehezebb szétválasztani eltérhetnek a fizikai valóságétól. Az online az intim, személyes, illetve a szélesebb körnek térben a privát, személyes szféra nagyon szűk szánt, publikus tevékenységet. Különösen lehetőséget nyer, többnyire olyan, mintha állandóan akkor nem könnyű számunkra ez a „szereplés”, színpadon állnánk. Különösen igaz ez a közösségi a megmutatkozási „kényszer”, ha éppen média tereire. A 19. században létrejövő sikertelennek érezzük magunkat, szakítottunk nyilvánosság kapcsolódott a városi kultúrához, a barátunkkal, a szüleink nem engedtek el az első tömegmédium, az újság megjelenéséhez. a Szigetre, vagy egyszerűen csak úgy érezzük, nem A köztereken korzózó emberek másképpen lehet rólunk előnyös fotót készíteni. Frusztráció viselkedtek egymással, mint otthonuk családias, forrása lehet a mások által mutatott sok intim terében. teljesítmény, sportsiker, mások „programgazdag” élete is. Úgy érezhetjük, nem tudunk megfelelni bizonyos elvárásoknak. Ezért is tesz jót, ha szelektáljuk és szűkítjük azt a kört, amelynek megmutatkozunk. Bátran és aktívan alakítsuk
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49