Page 8 - Értsen a gyerek nyelvén!
P. 8
GYEREKEK A DIGITÁLIS TÉRBEN – ÚTMUTATÁS FELNŐTTEKNEK HA ÖN NEM DŐL BE, A GYEREKE SEM FOG! A reklámok nem maguktól értetődőek a gyerekek számára. Vagy túlságosan is azok? Az éle erünk tele van reklámokkal: Mit tehetek a gyerekért? a buszmegállók, az épületek falai, az utcai hirdetőtáblák, a közösségi oldalak, a tévé, a rádió, az újságok, az internet vagy akár a gyerekeknek szóló videojátékok is a hirdetők kedvelt felületei. A 6–9 évesekre jellemző lehet, hogy nem tudják megkülönböztetni a valóságot a fi kciótól, ezért különösen könnyen befolyásolhatóak és könnyű célpontot jelentenek a kereskedőknek. Kicsik Nagyok Ugyanez igaz a mesékre és a fi lmekre is, a kisgyerekek ezek- nél sem tudják elválasztani a valóságot a kitalált világtól. Tehát i is fontos lehet, hogy a láto akat, hallo akat Tegyünk fel kérdéseket a kicsiknek: közösen dolgozzuk fel, illetve jól elkülönítsük a két műfajt egymástól.  Mennyire tartod hihetőnek a reklám történetét? Beszélgessünk a fiatalokkal arról, hogy mik a valódi igénye-  Szerinted valóban szüksége van egy gyereknek a ik, miért szeretnék ezt vagy azt a terméket megvásárolni. reklámozo termékre?  Mi a vonzó számodra a termékben és miért? Akkor Ezt a kiszolgáltatottságot a is vonzó lenne, ha nem lenne ilyen menő a reklám? gyerekek nem érzékelik, ezért Tudatosítsuk bennük, hogy a reklámok éppen arra játszanak, hogy a termék megvásárlásával ők menőbb- mindig a körülöttük lévő felnőt- nek érezzék magukat. hogy észrevegyék a reklámok manipula v eszközeit. 9-10 teknek kell tudatosítani ben- éves kortól már képesek az önálló véleményformálás- Beszélgessünk a gyerekekkel a reklámokról, arról, hogy nük a reklámok hatásait és azt, ra, így beszélgethetünk velük a reklám céljáról, formá- mi a céljuk, miért készülnek, és miért éppen a kedvenc járól, üzenetéről és a gyártás folyamatáról is. A burkolt rajzfi lmjük elő láthatóak a tévében. Keresse meg azokat az oktatófüzeteket, amelyeket az hogy a mesék kitalált világban reklámokat és termékelhelyezéseket észrevenni nehezebb NMHH által működtete Bűvösvölgy Médiaértés-ok- játszódnak. feladat, mert a reklámüzenetet összekö k a szórakoz- tató Központ honlapjáról tölthet le. (www.buvosvolgy. tatással (fi lmek) vagy beágyazzák a virtuális kommunikáció hu) Vagy nézze meg gyermekével az NMHH YouTube terébe (email, weboldalak, online játékok). Ezek felis- Játsszunk a kicsikkel „reklámosdit”, ahol nekik kell egy csatornáján található oktatófi lmeket! merésére viszont általában csak 12 éves kortól képesek a tetszőleges játékukat eladni nekünk: ezzel felhívjuk a gyerekek, elő e különösen veszélyeztete ek, segítségre fi gyelmüket azokra a pikus reklámfogásokra, amelyek- A reklámok emelle olyan igényeket generálnak, olyan szorulnak azok helyes értelmezésében. kel őket is a termék megvásárlására ösztönzik. termékek, szolgáltatások megvásárlására ösztönöznek, amelyekre a gyermeknek sokszor nincs is szüksége. Ezért a gyerekek képességeit folyamatosan fejleszteni kell, 8 9 9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13