Page 430 - James Potter – Médiaműveltség
P. 430
406 VI. rész: Szembesülés a problémákkal netküldést vagy a cookie-k használatát, azaz a reklámozó cégek nem küldhetnek e-mailt a fogyasztóknak vagy rögzíthetnek információkat a cookie-kban, kivéve, ha erről megkérdezik őket, és ők ezt kifejezetten engedélyezik. Ezzel ellentétben az opt-out alapértelmezésben engedélyezi a cégeknek bármilyen információ küldé- sét és a cookie-k használatát addig, amíg a fogyasztók ennek leállítását nem kérik. A vállalkozások túlnyomó részben az opt-out rendszert részesítik előnyben, mi- vel úgy járhatnak el, ahogy nekik tetszik, amíg valaki ennek leállítását nem kéri, bár kevesen kérik ezt a vállalkozásoktól, mivel a legtöbb ember nincs tisztában azzal, hogy ezek a cégek hogyan is sértik a magánszférájukat. Ha ezt elmagyaráz- zuk az embereknek, 86%-uk az opt-in természetű adatvédelemi irányelveket fogja előnyben részesíteni. A legtöbb szabályozás azonban úgy lett kialakítva, hogy a vállalkozásoknak kedvez. Például azok az irányelvek, amelyekről a Clinton-kormányzat, az FTC és a webes reklámozó cégek konzorciuma tárgyalt, biztosították a weboldalak számára a jogot a felhasználók követésére, hacsak a felhasználók nem tiltják ezt meg. Ezek az adatvédelmi irányelvek az online reklámozók számára annyira kedvezőnek vol- tak tekinthetők, hogy a Doubleclick részvényeinek árfolyama 13%-kal emelkedett egyetlen nap alatt (Pew internet & American Life Project, 2000). Értelmes felhasználók viszonylag kis csoportja a magánszférájuk védelme érde- kében kidolgozta a saját „opt-in” irányelveit, és úgy döntött, hogy néhány weboldal nem méltó arra, hogy hozzájusson a személyes adataikhoz. Az internethasználók 24%-a használt már álneveket vagy áladatokat azért, hogy ne kelljen megadniuk a valós adataikat egy weboldalnak, 9%-uk titkosította az e-mailjeit a tartalmuk elfe- dése érdekében, és 5%-uk használt már „anonimizáló” szoftvert, amely elrejti a számítógépük valós identitását a meglátogatott honlapok elől. A legtöbb ember azonban nem tudja, hogyan védekezzen, és az internetfelhasználók 56%-a nem tudja, mik azok a cookie-k, és hogyan kerüljék el őket. Az internethasználók csu- pán 10%-a használja a böngészőjét úgy, hogy a cookie-k nincsenek engedélyezve rajta (Pew internet & American Life Project, 2000). 6. Töltsünk le megfelelő szoftvereket a számítógépünkre a magánszféránk védel mére. Bár az e-mail fókunkat szolgáltató cégeknél vagy intézményben alkalma- zotti csapatok dolgoznak a fenyegetések felismerésén és kiszűrésén, számunkra is jó ötlet lehet a számítógépünk védelme érdekében valamilyen szoftvert letölteni. Számos vállalat (mint a Norton és a McAfee) értékesít letölthető és telepíthető szoftvereket, melyek tűzfalat képeznek különféle fenyegetések, különösen a spa- mek, kém- és reklámprogramok kiszűrésére, vagy választhatunk és letölthetünk magunknak más online szoftvert ingyenesen Ezeket szabad felhasználású szoft- vereknek (freeware) hívjuk, amelyek körében sokféle szolgáltatást nyújtók érhetők el, de ezek jellemzően egyfajta fenyegetés (csak spyware vagy csak adware) ellen védenek. Ha freeware-t szeretnénk kipróbálni, fgyeljünk továbbá arra is, hogy is- mert weboldalt látogassunk meg, ahol termékismertetőket is olvashatunk, és bizto-