Page 425 - James Potter – Médiaműveltség
P. 425
16. fejezet: Magánszféra 401 lentésében két komoly következtetést von le az amerikaiakról és internetes szoká- saikról. Az első: az amerikai internetfelhasználók túlnyomórészt ragaszkodnak a magánszféra védelméhez az online állapotban A második: nagyon sok internet- felhasználó még alapjaiban sincs tisztában azzal, hogyan kísérik fgyelemmel az online tevékenységeit, és nem használja a védekezéshez rendelkezésre álló eszkö- zöket Az utóbbi két évtized felmérései következetesen kimutatták, hogy a közvéle- mény egyre többet foglalkozik azzal, hogy a vállalatok és a kormányzat apránként hogyan számolja fel a magánszférát, különösen az internet használata kapcsán. Tízből kilenc ember nem ért egyet az opt-out (kijelentkezés/letiltás) gondolatával, ami az embereket terheli azzal, hogy fgyeljenek a magánszférájuk megsértésére, és nekik kelljen keresni a megoldásokat ez ellen. A nyilvánosság az opt-in (enge- délyezés, beleegyezés) gondolatát részesíti előnyben, vagyis a vállalatoktól várja el, hogy kérjenek kifejezett hozzájárulást a magánszemélyek adatainak gyűjtésé- hez és ezek eladásához (Electronic Privacy Information Center, 2013). Ráadásul a közvélemény-kutatások során a megkérdezettek több mint fele, néha a kétharmada gondolja, hogy webes tevékenységeik nyomon követése legyen illegális, szövetségi törvényhozási szinten büntetendő dolog. Az emberek úgy érzik, a jelenlegi önsza- bályozó környezet nem elegendő a magánszférájuk védelméhez. Bizonyított, hogy az emberek egyre jobban fgyelnek a magánszférájukat érő fenyegetésekre, és egyre hajlandóbbak tenni ezek ellen valamit. A Pew Research Center egyik felmérése szerint a mobiltelefont használók 54%-a dönt úgy, hogy nem telepít egy alkalmazást, miután megtudja, mennyi adatot gyűjtene össze, és 30%-uk távolított már el alkalmazást, miután felfedezte, hogy olyan személyes in- formációkat gyűjtött, amelyeket ő nem akart megosztani mással. A mobiltelefont használó fatalok kétszer nagyobb valószínűséggel jelentik, hogy egy társaság vagy másvalaki magánszférát sértő módon hozzáférést szerzett a telefonjukhoz, mint az idősebb felhasználók. Az internethasználók ma nagyon határozottan kiállnak adataik szigorú védelme mellett, 94%-uk indokoltnak tartja a jogsértők megbüntetését. Ha egy internetes vállalat megsértené az általa vállalt adatvédelmi irányelveket, és a személyes in- formációkat ezzel ellentétes módon használná fel, az internethasználók 11%-a bör- tönbe zárná a vállalat tulajdonosait, 27%-uk pénzbírsággal büntetné őket, 26%-uk bezáratná az oldalt, és 30%-uk tenné fel a weboldal nevét a szélhámos oldalak lis- tájára (Pew internet & American Life Project, 2000). A közvélemény nagyon spamellenes, az emberek 77%-a szerint a spam zavarja és kellemetlenné teszi az online élményeiket, 29%-uk pedig a spamek miatt ritkáb- ban e-mailezik. A társadalom tesz lépéseket a maga védelmére, de ennek magas ára van: becslések szerint társadalmi szinten 2004-ben közel 1 milliárd dollárt köl- töttek spamellenes szoftverekre és szolgáltatásokra, ami az előző évi adatokhoz képest 50%-os növekedést jelent (Gaither, 2004a).