Page 11 - A médiáról neked, 3. rész
P. 11
9 TÁRSADALMI INKLÚZIÓ ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM A :?=?JòB?I ?DJ;H7AJĕL CĄ:?KCEAZ 7C;BO;A EB;AJHED?AKI A;H;IA;:;B;CD;A D;L;PPŀA 7PJZ 7C?AEH B;>;JĬLĄ J;IP?A 7 AĄJEB:7BĽ AECCKD?Aò9?ħJZ 7P òHKA L7=O IPEB=òBJ7JòIEA † IPòCĕJħ=ĄF L7=O 8?PJEIĕJ>7J@òA 7 HĄIPLĄJ;B? JòHI7:7BEC EAEIJ;B;EB 7P ;C8;H;A IPĄB;I AĪH; SEA LòBB7B7JD7A L7DD7A L7Bħ:? 8EBJ@7? ?IZ DĄ>òDO 7PED87D ĄI J;HC;BĄI8; ?I A AEHò887D 7J 8; 7 JòHI7:7BC? 7AJ?L?JòI87 9I7A EDB?D; ;BĄH>;JĬ AP ;-8EBJ ;BĬDO;Z >E=O EB9Iħ88Z C?DJ ;=O L7Bħ:? ŀPB;J>;BO?IĄ=Z ĕ=O 8òHA? IPòCòH7 † 7AòH <ĪB:H7@P? >;BOP;JŀA L7=O CòI >òJHòDO7?A IPòCE:H7 ?I † ;BĄH>;JĬ AP ?DJ;HD;J;D IPŀAIĄ= L7D C?7JJ A?H;A;IPJ;JJ;A ?I EBO7D IPEEP @KJ>7JD7AZ 7C;BO I;=ĕJ>;J? ;=O;DH7D=Ľ òBB7CFEB=òH?Z AKBJKHòB?I ĄI CKDA7LòBB7Bħ? HĄIPLĄJ;BŀA;J Annyit viszont biztosan tanulhatunk ebből a 2000 körül 7 JòHI7:7BEC87D született álidézetből, hogy a jövő használati tárgyait 50-60 évre előre biztosan nem tudjuk pontosan megjósolni a mai fejünkkel. Na de mi a helyzet a jövő évvel vagy a jövő évtizeddel? Erre vonatkozóan jobb helyzetben vagyunk, hiszen már ma is több olyan – egyelőre különös vagy ultramodern – eszközről vagy trendről tudunk, amelyek befolyásolhatják a hétköznapjainkat. Például a netkapcsolattal rendelkező tévé, az okosóra és a pulzusunkat is mérő fitneszkarkötő már ma is elérhető, de miért ne kapcsolódhatna majdan az internetre néhány olyan hétköznapi tárgyunk is, amelyekről ma még nem is gondolnánk? Ha körbenézünk a lakásban, mindenről, aminek a működéséhez áram kell, elmondható, hogy kapcsolódhat az internethez. Például a hűtőgép, amely érzékeli, hogy kifogyott a tej, és az okosóránkra küldhet üzenetet, vagy az engedélyünkkel rögtön be is vásárolhat a neten. Az okosóra, a karkötő és a hasonló elektronikus eszközök összefoglaló neve a „viselhető informatika”, de a jövőben nemcsak az elektronikus eszközöket viseljük majd, hanem amit viselünk, az is lehet elektronikus – legalábbis részben. Laboratóriumban már létezik olyan ruha, amelynek szövete a szokásos selyem vagy más természetes anyagból készült fonál és az elektromosságot jól vezető mesterséges fonál keveréke. Egy ilyen ruha (vagy kanapéhuzat, függöny, esetleg abrosz) felülete úgy használható, akár a mai érintőképernyős telefon, és irányítható vele a tévétől a kávéfőzőn át a mobiltelefonunkig bármi. Ki tudja, talán néhány év múlva a digitális rövidnadrág vagy szoknya lesz a nyár divatslágere… Már ma is rengeteg információt osztunk meg magunkról az interneten, képzeld csak el, mi lesz, ha még a mosógéppel is online leszünk! Azt se felejtsük el, hogy a világon egyre több ember fér hozzá a nethez. Ennek a már most is hatalmas és folyamatosan növekvő adathalmaznak a rendszerezéséhez és kereshetővé tételéhez egyre nagyobb teljesítményű számítógépek és okosabb, az emberi nyelveket és gondolkodást is értő programok kellenek majd. Mi felhasználók pedig egyre gyorsabban szeretnénk minden eredményt. Régen még az is újdonság volt, ha egy webáruházban keresni lehetett, ma már inkább az az elvárásunk, hogy valami csodás módon szinte keresés nélkül elénk kerüljön, amire vágyunk. A jövő webáruházában nemcsak termékkategóriák között kereshetünk majd, hanem feltehetünk egy emberi nyelven, nem a számítógépnek jelenleg szükséges keresőszavakkal megfogalmazott kérdést is a virtuális eladónak, például így: „Mutassa azt a sárga sportcsukát, amelyet a múltkor Sanyi facebookján lájkoltam!” A háttérben működő program képes lesz értelmezni nemcsak a lazán megfogalmazott kifejezéseket és a képeket, de a köztük és a szándékunk közötti összefüggéseket is. Ez a mesterséges intelligencia egy kezdetleges megjelenése, amely előrevetíti, mi mindenre leszünk képesek, ha a gépek lépést tudnak majd tartani az ember összetett gondolkodásával. A vásárlás végső, de annál fontosabb mozzanata, a fizetés szintén változáson megy keresztül. Nemcsak a netes vásárlásnál, de az igazi boltokban is átveheti a készpénz és a bankkártya szerepét a telefon vagy valamelyik viselhető eszközünk, bár a technológia már ma is lehetővé tenné, hogy a bankszámlánkat egy mobilapplikációval összekötve telefonnal fizessünk. Hogy leváltjuk-e a pénztárcánkat is a telefonunkra, az még nem világos. De ha nem, az sem baj. Hiszen a technológiai fejlődés is olyan, mint az evolúció: megálljt parancsolni neki nem lehet, de hosszú távon csak a valóban hasznos és céljaink elérését segítő újdonságok maradnak fenn és válnak hétköznapivá. KÖZÖSSÉGI GAZDASÁG ADATELEMZÉS-ALAPÚ MARKETING A C;=EIPJòIED 7B7FKBħ =7P:7Iò=? CE:;BB AP ?DJ;HD;J >7IPDòB7JòL7B 7FHħ DOECEA7JZ ?D7H?D= ;9EDECOS 7BJ;HD7JĕL7 B;>;J 7 7=OECòDOEI Cħ:@ò>EPZ 7 <;B>7BCEPħ LòIòHBòI>EP >7=OKDA C7=KDA KJòD IBO;D ?DE=O >EL7 AĄF;IJ LĄDO;=;Z >E=O C;=EIPJ@KA ;=OCòII7B AB?AA;BŀDAZ C?BO;D M;8EB:7BJ BòJE=7JKDA C;=Z L7=O 7DO7=? @7L7?DA7JZ E=O C?J LòIòHEBJKDA AEHò887D 7 D;J;D AP EDB?D; 8EBJEA ĄI Ľ@ JKB7@:EDEA7J IP;H;PDĄDA "ħ FĄB:7 ;HH; CòI IPEB=òBJ7JħA AĄF;I;A ;P;A;J 7 L;BŀDA A7F9IEB7JEI 7:7JCEHPIòA7J ĪIIP;=OŁ@J;D? ĄI ;B;C;PD?Z 7C?8ĬB 7 IPòBBòI- L7=O 7P 7KJħC;=EIPJòIZ L7=O?I ?D=O;D C;=FHħ8òB@òA A?J7BòBD?Z C? ?HòDJ ĄH:;ABĬ:ŀDAZ ĄI ?=O;A;PD;A L7=O ĄIIP;HŁ AĪBJIĄ=;AĄHJ L;>;JŀDA ?=ĄDO8; ;DD;A C;=<;B;BĬ H;ABòCEA7J CKJ7JD? D;AŀDA @7L7A7J CòIEAJħBZ 7A?A ;PJ <;B7@òDB@òA 7P ?DJ;HD;J I;=ĕJIĄ=ĄL;B AP Ľ@ CE:;BB 7 =7P:7Iò=? ;BĬDOĪAĪD JĽB 7 JòHI7:7BEC87 L;J;JJ 8?P7BC7J ?I ;HĬIĕJ?
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16