Page 216 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 216
214 Határtalan médiakultúra diaeszközök egyre kevesebb időt adnak felhasználóiknak arra, hogy megtanulják tudatosan használni és uralni azokat. A médiahasználat mintái már nem öröklőd­ nek generációról generációra, a mindenható reggeli napilap, a hétfői adásszünet pár évtized alatt tűnt el örökre a világból. A médiával, médiahasználattal foglalkozó szakemberek számára is őrült tempó ez: nem csoda, hogy az internet korszak előtti „öregek” – legyenek szülők vagy pedagógusok – gyakran bábeli zűrzavart érzékelnek csupán ebből. A kötet elsődleges célja az, hogy a benne szereplő tanulmányok, interjúk az oktatásban kerülhessenek felhasználásra. A kötet szerzői maguk is valamennyien magyarországi felsőoktatási intézmények oktatói, ketten interjúalanyaink közül pedig Magyarország egy-egy jelentős középiskoláját vezetik. A soron következő Közelképek című fejezetünkben három olyan meghatározó személyiséggel, véleményformálóval készítettünk interjúkat, akik – miközben nagy hatást gyakorolnak médiakultúránkra – nem a médiával foglalkozó vagy azt elemző szakemberek. Flesch Andrea jelmeztervező, számos híres magyar és külföldi játékflm, szín­ darab és reklámflm megformálása fűződik a nevéhez. Horn György az Alternatív Közgazdasági Gimnázium alapítója és pedagógiai vezetője, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnöke. Várszegi Asztrik püspök 1991-óta a Pannonhalmi Bencés Főapátság főapátja, a Magyar Katolikus Püspöki tanács tagja, melynek 1991 és 2000 között médiaügyi megbízottja volt. Az interjúk keretében interjúalanyaink életük legfontosabb, médiával kapcsola­ tos élményeit, és ezekből leszűrt tapasztalataikat tárják elénk: nem szakmabeliként leplezetlen őszinteséggel és jobbító szándékkal beszélnek a média jelenlegi és vár­ ható hatásairól. Azt reméltük, hogy a médiakultúra jelenlétének, természetének, gyakorlatban való működésmechanizmusainak megismerése sajátos színt kaphat azáltal, ha az ebben közvetlenül érintettek, tevékeny résztvevők beszámolnak arról, hogy a vál­ tozásokat ők milyen módon érzékelik, és mit gondolnak ezek természetéről. Susan Sontag egy vele készített interjúban beszámol arról, hogy ő miért kedveli az in­ 1 terjú műfaját. Bevezetőnket az ő szavaival zárnánk, nála jobban ugyanis magunk sem fogalmazhattuk volna meg, hogy miért tartjuk ezt a műfajt egyedülállónak és helyettesíthetetlennek. „Szeretem az interjús formát, és azért szeretem, mert szere­ tem a beszélgetést, szeretem a dialógust, és tudom, hogy a gondolkodásom nagy része beszélgetés eredménye. Bizonyos értelemben, a legne hezebb dolog az írás­ 1 Jonathan cott: Susan Sontag: The Complete Rolling Stone Interview. Ford. Pörczi Zsuzsanna. New Haven, Yale University Press, 2013. XVII–XVIII.
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221