Page 150 - James Potter – Médiaműveltség
P. 150
126 III. rész: Az iparág melyek azt mutatják, hogy az írók egyre fatalabbak. A kutatók ezt a jelenséget azzal magyarázták, hogy a televíziós és flmes marketingstratégiák a fatalabb né- zőközönségre irányultak át, ezért az iparágak maguk is fatalabb írókat kérnek fel, hogy olyan történeteket írjanak, amelyek a megcélzott piacot képesek bevonzani. Az Amerikai Írószövetség (Writers Guild of America) körülbelül 3000-es tag- sággal bír, akik mind alkalmazásban levő tévés szerzők. Köztük 10% tartozik va- lamilyen kisebbséghez, és 27%-uk nő. A flmiparban rosszabb a helyzet. Az 1770 foglalkoztatott flmforgatókönyv-író közül 6% a kisebbségi, és 18% a nő (Verrier, 2005). Reklámipar. A Reklámipari Ügynökségek Amerikai Szervezete (American Associa tion of Advertising Agencies) szerint az Egyesült Államokban a reklám- ügynökségek jelenleg körülbelül 160 000 főt foglalkoztatnak: kb. 24% kreatív, 15% számviteli, 10% média, 10% pénzügyi, 8% különleges támogató szolgáltatás- ban dolgozik, a többiek pedig titkársági vagy irodai munkakörben (vagyis kb. 33%). 55%-ukat teszik ki nők (Bureau of Labor Statistics, 2011). Státusz. A médiaiparban alkalmazott nők többnyire alacsonyabb státuszú pozíció- kat töltenek be, kevesebb pénzt keresnek, és alacsonyabb iskolázottsággal bírnak. Az újságok esetében például kb. 120 vezető szerkesztői állást töltenek be a nők 1700 egyesült államokbeli újságnál. Ami a döntéshozói pozíciókat illeti, a nők ezekből kb. 361-et (11%) töltenek be, míg a férfak 3057-et (89%). A könyvkiadás területén a szerkesztők, elnökhelyettesek és szakértők mintegy 64%-a férf, ugyan- akkor a kisebb kiadóknál jobb a nők képviseleti aránya (U. S. Bureau of the Census, 2013). Összefoglalás A médiaipar ágazatainak fejlődése általában az innovációs fázisból a növekedés, a csúcs, a hanyatlás és végül az adaptáció fázisa felé halad. Ezt észben tartva köny- nyebben megérthetjük, hogyan indulnak, növekednek, és hol tartanak ma a média- ipar ágazatai Korábban a tömegmédia iparágait üzenetközvetítő csatornáik határozták meg: könyv, újság, magazin, flm, zenei felvétel, rádió, televíziós műsorszórás, kábelté- vé és számítógép Az elmúlt néhány évtized alatt azonban a tömegmédia iparágai gyökeres változásokon mentek keresztül a rájuk ható konvergencia erői miatt, amelyek technológiai, marketing és pszichológiai típusúak voltak. Ezek a kon- vergenciaerők ledöntötték a régi csatornaalapú megkülönböztetést, és a terjesztés jellemzőiről a különböző közönségrétegek médiaüzenet-igényére irányították a f- gyelmet
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155