Page 478 - James Potter – Médiaműveltség
P. 478
454 VI. rész: Szembesülés a problémákkal 18.1. gyakorlat Elemezzük a médiatartalmakat az erőszak szempontjából! 1. Nézzünk meg egy erőszakos tartalmairól elhíresült tévéflmet. Saját defníciónkat alkalmazva nézzük meg, mi minden illik bele a flm- ből. Számoljuk össze ezeket a jeleneteket vagy elemeket. a) Hány jelenetet számoltunk volna meg, ha olyan defníciót alkalmazunk, amelynek alapját a 18.3. táblázat összes kérdésére adott nemleges válasz adja? b) Hány jelenetet számoltunk volna meg, ha olyan defníciót alkalmazunk, amelynek alapját a 18.3. táblázat összes kérdésére adott igenleges válasz adja? 2. Nézzünk meg egy másik erőszakos flmet; ezúttal azt fgyeljük meg, ho- gyan ábrázolják az erőszakot. a) Mennyi erőszakos cselekményt követtek el a rossz karakterek, és meny- nyit a „jófúk”? b) Mennyi erőszakos cselekmény kapott büntetést a jeleneten belül úgy, hogy az elkövetőt megállították a bűncselekmény közben, és valami- képpen szankcionálták tettét? c) Mennyi erőszakos jelenetben lehetett az áldozatok sérüléseit látni? d) Mennyi erőszakos cselekedetet mutattak be igazoltként? e) Mit mond el ez a fajta kontextusminta arról, hogy az erőszak elkövetése jó-e vagy rossz? Mit tanít(anak) nekünk a flm producere(i) arról, hogy az erőszak alkalmazása jó-e vagy rossz? 3. Nézzünk meg egy szituációs komédiát, és számoljuk meg a verbális erő- szak megnyilvánulásait benne – vagyis a szóbeli alázásokat, a becsmér- lést, a sértéseket és az olyan megjegyzéseket, amelyeknek az a célja, hogy egy másik szereplőt zavarba hozzanak. a) Milyen típusú szereplők követik el a legtöbb verbális erőszakot? A fő- szereplők talán? Vonzó emberek-e ezek? b) Mi történik azokkal a szereplőkkel, akik verbális erőszakkal élnek? Büntetést kapnak, vagy jutalmat (nevetés), vagy egyiket sem? c) A verbális erőszak áldozatain látszik-e a bántalmazás? Ha igen, hogyan és meddig tart a hatása? e) Mit mond el ez a fajta kontextusminta arról, hogy a verbális erőszak el- követése jó-e vagy rossz?