Page 474 - James Potter – Médiaműveltség
P. 474
450 VI. rész: Szembesülés a problémákkal 18.3. táblázat: Elemezzünk médiatartalmakat az erőszak szempontjából 1. Szükséges-e, hogy a cselekedet egy személy ellen irányuljon? A bandatagok például autóknak esnek neki a baseballütőikkel – ez is erőszak? 2. Fontos-e, hogy ember kövesse el? Egy földcsuszamlás letarolhat egy egész várost, és megölhet 20 embert. Számítanak-e a természeti csapások? Ne feledjük, hogy a természet nem ír forgatókönyvet, sem műsort nem szerkeszt. 3. Szándékosnak kell-e lennie a tettnek? A bankrabló autós üldözésben száguldva menekül, és egy sarkon nagy sebességgel befordulva elüt egy járókelőt (vagy feldönt egy postaládát). A balesetek is számítanak? 4. Sérülést okoz-e a cselekedet? Tom fegyverrel lő Jerryre, de a golyó nem talál. Ez is erőszak? Vagy tegyük fel, hogy Tom és Jerry rajzflmszereplők, és Tom egy üllőt ejt Jerry fejére, aki kilapul alatta, mint egy palacsinta. Egy másodperccel később Jerry teste visszaugrik eredeti alakjába, és látszólag kutya baja sincsen. 5. Mi a helyzet azzal az erőszakkal, amit nem látunk? Ha egy gonosztevő lead egy lövést egy a képen nem látható másik szereplőre, majd sikítást hallunk és azt, ahogy egy test a földre esik, az is erőszak (bár nem látjuk)? 6. Fizikai tettnek kell-e lennie (mint például a verekedés), vagy lehet verbális is (mint például a sértegetés)? Mi van akkor, ha Tom rosszindulatúan sértegeti Jerryt, akin a flm hátralevő részében látszik, hogy mély pszichés és érzelmi fájdalmat él meg emiatt? Vagy miután Tom nyilvánosan megszégyenítette, Jerry kiszalad a szobából, elesik, és eltöri a karját? 7. Mi a helyzet a fantasyval? Ha 100 harcos egy óriási, 10 emelet magas szörnnyé „olvad össze”, amely aztán eltapossa az ellenséget – ez is erőszaknak számít? 8. Mi a helyzet a humoros ábrázolásokkal? Amikor a Dilis trió tagjai kalapácsokkal ütlegelik egymást, az is erőszaknak számít? Gyártói vonzatok A médiaüzenetek gyártói a közönségépítés üzletágában érdekeltek, hogy aztán ezeket a közönségeket kiadhassák a reklámozóknak, és hogy az üzeneteikhez való hozzáférést értékesítsék. Tudatában vannak, hogy az erőszakos üzeneteknek van piaca. Ezek közül azonban sok olyan van, ami ártalmas az egyénekre és a társada- lomra nézve Bár az ártalmak közül sokat nem lehet csak a médiabeli ábrázolások- nak tulajdonítani, mégis közreműködő létrehozóik azoknak. Ökológiai megközelí- tésre van szükségünk, hogy felismerjük, hogy a társadalom összetett szervezet, amely a tényezők széles körére érzékeny. Gazdasági megközelítésre is szükségünk van, amellyel a médiaszervezeteket olyan üzletekként kezelhetjük, amelyek erőforrásokat használnak fel, és ezeket olyan termékekké alakítják, amelyek közt időnként ártalmas is van (Hamilton,