Page 473 - James Potter – Médiaműveltség
P. 473
18. fejezet: Erőszak a médiában 449 További ironikus részlet, hogy miközben az emberek a túl sok erőszakra pa- naszkodnak, 99%-át észre sem veszik mindannak az erőszaknak, ami valójában megjelenik a médiában, mivel azt sterilizálták, álcázták, vagy a nem fzikai erő- szakra korlátozták. Vagyis inkább az olyan fajta erőszakot helyezik előtérbe, ame- lyik vélhetően kevesebbet árt. A reklamációk túl szűk körűek, és nem a megfelelő problémát célozzák meg A médiaműveltséghez szélesebb körű érzékenység szükséges a médiaerőszak terén. Ez azt jelenti, hogy túl kell lépnünk az erőszaknak pusztán explicitsége mentén való meghatározásán. E feladatnak úgy kezdjünk neki, hogy ezen a ponton abbahagyjuk a fejezet olvasását, és papírt és ceruzát veszünk elő. Most próbáljunk meg egy egymondatos defníciót írni az erőszak fogalmára. Ha ez kész, gondol- junk azokra az erőszakos ábrázolásokra, amelyeket moziflmekben vagy tévében láttunk. Ezekre is jó-e a defníciónk? Azt is azonosítja-e, mi számít erőszakosnak a hírműsorokban? Vagy a Dilis trió (Three Stooges; a humor 20 századi amerikai klasszikusai) egyik epizódjában? A szombat reggeli rajzflmekben? Video- vagy számítógépes játékok esetében? Elsőre talán könnyűnek tűnik az erőszak defniálása, de aztán nagyon is bonyo- lult olyan defníciót írni, amelyik megfelelő eligazítást is ad ahhoz, hogy megítél- jük, mi az, ami erőszakosnak mondható a média ábrázolásainak zegzugaiban. A legtöbben frusztrálva érzik magukat ettől a feladattól, mert rájönnek, milyen bonyolult dolog pontosan megfogalmazni, amiről korábban azt hitték, hogy telje- sen tisztában vannak vele. Ennek az az oka, hogy az erőszak hétköznapi fogalom; vagyis mindenki felismeri, ha látja, de szinte lehetetlen jó defníciót írni róla. A hétköznapi kifejezésekre másik példa lehet a piros Nem lehet meghatározó sza- bályt leírni arról, hogy mi piros és mi nem az, de teljesen biztosak vagyunk abban, hogy mi az, és rá is tudunk mutatni, ha látjuk. Sok alapvető fogalommal van dolgunk a mindennapi életben – szerelem, szék, szabadság, szex. Mindannyian „tudjuk”, mit jelentenek ezek a szavak, még ha na- gyon nehéz is egy pontos, megfelelő defníciót felállítanunk bármelyikről. Defní- cióink megvizsgálása azonban fontos teendő. Ahhoz, hogy jobban megértsük a vi- lágunkat, és hogy meg tudjuk állapítani az értelmét, elemeznünk kell a dolgokra alkotott defnícióinkat. Ez segít abban, hogy jobban megértsük a dolgokat; abban is, hogy magunkat jobban megértsük. Folytassuk tehát ezt a defniálási feladatot a 18.3. táblázat kérdéseivel. Adjunk választ mind a nyolc kérdésre. Ha ez megvan, hasonlítsuk össze válaszainkat a társainkéival Ennek fényében változtatnánk-e a saját defnícióinkon? Ha ezeket a feladatokat elvégeztük, próbálkozzunk meg a 18 1 gyakorlattal
   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478