Page 468 - James Potter – Médiaműveltség
P. 468
444 VI. rész: Szembesülés a problémákkal Érzelmi hatás 7. Időszakos félelem: A flmekben megjelenő erőszak intenzív ijedtség reakcióit válthatja ki. Az ijedtség mint azonnali érzelmi válasz jellemzően elég rövid ideig áll fenn, de esetenként több órán, napon át is tarthat, vagy még hosszabban. A szorongás, stressz, megnövekedett fziológiai izgatottság összetevőiből épül fel, amelyek bizonyos média- produkciók miatt keletkezhetnek a nézőkben. Attitűdbeli hatás 8. Az attitűd azonnali kialakítása/változása: Az egyén attitűdjét akár egyetlen terheltségi alkalom is kialakíthatja vagy megváltoztathatja. A kutatók kimutatták például, hogy amikor erőszakos tévéprogramot nézünk, azonnali visszaesés jelentkezik a szimpátiás attitűdben való terhelődés esetén. Kognitív hatás 9. Bizonyos tettek és tanulságok megtanulása: A média szereplőit megfgyelve viselkedési sémákat is lehet tanulni. Például előfordulhat, hogy a gyerekek olyan rajzflmet néznek, amelyikben a szereplők gumikalapáccsal ütik egymás fejét, és látszólag nem esik bántódásuk. A gyerekek mégsem követik ezt a viselkedési mintát, mert nincs gumi- kalapácsuk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nem tanulták meg, hogyan kell egy agresszív viselkedési cselekménysort véghezvinni. Azt is megtanulták továbbá, hogy az ilyen viselkedésmód vicces, és nem igazán ártalmas a fejbe ütött ember számára. Hosszú távú hatások Viselkedésbeli hatás 10. Idomított viselkedésmód: Az erőszakos videojátékok ölni tanítják a játékosokat. Amikor a gyerekek explicit erőszakkal szembesülnek a flmekben, és élethű megjelenésű, erőszakos videojátékokkal játszanak, az ledönti természetes ellenállásukat az öléssel szemben. Ez a fajta kiképzés olyan, mint amit az USA hadseregében is alkalmaznak, hogy a békés fatalemberekből katonákat neveljenek, akiknek az a feladatuk, hogy megöljék az ellenséget. A videojátéknak fzikai kiképzési összetevője is van: fejleszti a szem-kéz koordinációt, vagyis a mozgó célpontra lövést és annak elpusztítását. Ennek érzelmi összetevője is van, hiszen a játékosok túllépnek az öléssel szembeni természetes ellenállásukon, és ezért jutalomban részesülnek, és így intenzív jó érzéseket élnek meg, amikor sikeresek az ölésben Fiziológiai hatás 11. Fiziológiai megszokás: A fziológiai tolerancia hosszú távú felállítását vagy növelését jelenti. Az ismételt „küzdj-vagy-menekülj” reakciók miatt az emberi test ellenállást fejleszt ki a médiaerőszak terhelésével szemben. Amikor például először nézünk meg egy horrorflmet, testünk a küzdj-vagy-menekülj reakcióval válaszol, ami jelentős pulzus- és vérnyomás-emelkedést okoz. Mikor azonban további horrorflmeket nézünk meg az évek folyamán, testünk reakciója már nem olyan számottevő: sem pulzusunk, sem vérnyomásunk nem emelkedik meg annyira Ismételt terhelés esetén nagyobb fziológiai toleranciát építünk ki az ilyen típusú üzenetekkel szemben. Extrém esetben jelentős terhelés alatt az emberekben akár ki is oltódhat a horrorra adott fziológiai reakció