Page 484 - James Potter – Médiaműveltség
P. 484
460 VI. rész: Szembesülés a problémákkal A pénz körforgása A tömegmédia szervesen bekapcsolódott abba a folyamatba, ami a pénz körforgá- sát lehetségessé tette, hiszen ez adja meg az eszközt a hirdetőknek, hogy giganti- kus mennyiségű pénzösszegeket juttassanak a körforgásba. A média továbbá olyan sok folyamatos megjelenést biztosít a professzionális és a főiskolai sportese- ményeknek, hogy emberek milliói emelték a sportot életük alapvető rítusai közé. A média továbbá a sportolók százaiból csinált sztárt, akik hatalmas fzetségeket követelhetnek – játékuk mellett a kereskedelmi reklámozók termékeinek viselé- séért is A pénz ilyetén körforgásának a következő öt összetevője van: 1 A sporttehetség évről évre magasabb fzetést és több bónuszt követel. Mivel ke- vés van belőlük, a tehetséges sportolók megengedhetik maguknak, hogy olyan csapatot keressenek, amelyik magas fzetést és bónuszokat ad nekik. 2 A sportcsapatok tulajdonosai hajlandóak magasan licitálni a sporttehetségekért, hogy ütőképes csapatot építsenek, amely sok szurkolót vonz a meccsekre, és sok tévéközvetítőt is. Mivel a többi csapat tulajdonosa ugyanazt a nyomást érzik, hogy fejlesszék csapataikat, folyamatosan feljebb tolják a fzetéseket, amivel a legjobb játékosokat és edzőket akarják magukhoz vonzani. 3 A televíziós hálózatok egymással versenyezve próbálják magukhoz csábítani a sportrajongókat, és ezzel felhajtják a közvetítési jogok díjait. A műsorszerkesz- tők tudják, hogy ha megkapják a jogokat a sportesemények közvetítésére, háló- zatuk magasabb bevételt produkál, és megerősödik – ezzel ellentétben a hálózat legyengül, ha hagyja, hogy egy versenytársa rálicitáljon a közvetítési jogokban. 4 Bizonyos termékek reklámozói különösen kívánatos közönségnek tartják a sportrajongókat. Prémiumot fzetnek a televíziós közvetítő hálózatoknak, hogy meggyőző üzeneteiket eljuttassák a közönséghez, ugyanerre a sportmagazino- kat, weboldalakat és az újságok sportrovatait is használják. 5 Mi, a közönség, akiknek nagy öröme telik a kedvenc sportcsapat követésében, így aztán nézzük a meccseiket a televízióban, elviseljük a kereskedelmi szüne- teket, amelyek megszakítják ezeket, és megvesszük a reklámozott termékeket. Bizonyos sporteseményeket pedig annyira szórakoztatónak találunk (Monday Night Football, Super Bowl, rájátszások), hogy akkor is megnézzük őket, ha a kedvenc csapatunk nem is vesz részt bennük Ha a körforgás mind az öt szegmense jól működik, egyre több pénzt vonz be. A közönség több meccset néz meg, és több reklámozott terméket vásárol, különö- sen azokat, amelyeket a sportolók is viselnek. A sportműsorok nézőszámának nö- vekedése miatt a televíziós hálózatok többet kérhetnek a reklámozóktól a hozzáfé- résért. A televíziós hálózatok több pénzt szereznek, és ebből meg tudják fzetni a
   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489