Page 488 - James Potter – Médiaműveltség
P. 488
464 VI. rész: Szembesülés a problémákkal szik, ahol 216 box/páholy/kiemelt hely van a nézőtéren, ezek mindegyike 175 000 dollárba kerül. 1996-ban minden mérkőzés teltházas volt, és több mint 17 000 szurkoló volt várólistán a bérletekre (Rhodes és Reibstein, 1996). Manapság a Bulls csapatát több mint 800 millió dollárosra értékelik (Badenhausen, Ozanian és Settimi, 2013). A tulajdonosok és a ligák A főbb élsportbeli ligák mind igen nyereségesek, még ha időnként azt állítják is magukról, hogy veszítenek a pénzükből. 2011 nyarán például, amikor az NBA játé- kosainak lejárt a szerződésük, és a liga új megállapodásokért tárgyalt a játékosok szakszervezetével, az NBA azt állította, hogy az előző szezonban 30 csapatából 22 nem volt nyereséges, és hogy a liga mintegy 300 millió dollárt veszített. Mondta ezt a 4,3 milliárd dolláros rekordbevétel ellenére, amely a televíziós szerződésekből és a mérkőzések rekordlátogatottságából származott (Pugmire, 2011). Az NBA az- zal érvelt, hogy bár nagy bevételekre tett szert, a kiadásai túl magasak voltak, kü- lönösen a játékosok fzetése, így arra kérte a játékosokat, hogy engedjenek belőle. Ha azonban az összképet szemléljük, látszik, hogy az Egyesült Államokban az összes nagyobb sportliga nagyon is jól áll (lásd a 19.2. táblázatot). Láthatjuk belő- le, hogy az értéke szerint az NFL a legerősebb a „Nagy Négyes” ligák közt, ahogy azt is, hogy az NFL legalacsonyabb fzetése még mindig jóval nagyobb, mint a másik három fő sportág fzetéseinek legalacsonyabbika. Ez azért van, mert az NFL maga rendelkezik a mérkőzéseire szóló televíziós jogokkal, és az így bevéte- lezett pénzt egyenlőképpen osztja szét a csapatai közt, hogy a kisebb tévés piaccal bíró csapatok is versenyképesek maradjanak. Ezzel egyenlő esélyeket igyekszik teremteni a csapatok közt, helyi televíziós piacuktól függetlenül. Azzal, hogy a te- levíziós bevételeket 32 csapata közt egyenlően osztja el, az NFL képes a Green Bay Packers csapatát is működőképes franchise-ként fenntartani. A Wisconsin ál- lambeli Green Bay egy 100 000-nél jóval kisebb lakossággal bíró város, amely a Milwaukee televíziós piac vidéki egysége, ami viszonylag kicsi médiapiacot jelent. Ha a Green Bay Packers elsősorban a televíziós bevételekre támaszkodna, esélye sem lenne akár csak megközelíteni se a New York-i, chicagói vagy San Franciscó-i csapatok bevételeit, amelyek mind 10 millió körüli nézőtáborral rendelkeznek he- lyi piacukon. 2011-ben a Green Bay Packers megnyerte a Super Bowlt. Ha a Packers csapatának csak a stadionbeli és helyi televíziók által fzetett bevételekre kellene hagyatkoznia, nem tudta volna kifzetni a játékosokat, hogy összeállítson egy minőségi rájátszáscsapatot, nemhogy a Super Bowl bajnokcsapatát. Az NFL-lel ellentétben más élsportbeli ligák megengedik a csapatoknak, hogy maguk alkudják ki televíziós szerződéseiket, és megtartsák az ebből befolyó pénzt. Az NBA megengedi a csapatoknak, hogy saját regionális tévés egyezségeket kös- senek, ahogy a Lakers’ is tette nemrég, amikor egy 20 évre szóló szerződést kötött