Page 491 - James Potter – Médiaműveltség
P. 491
19. fejezet: A sport világa 467 mert az NFL jó besorolást generál. 2012 őszén az Egyesült Államokban a nézettsé- ge szerint legjobb 32 közé sorolt műsor közül 31 NFL-mérkőzés volt (Eichelberger, 2013). A televízióhálózatok tudják, hogy nem függhetnek az egyes csapatok győzel- métől ahhoz, hogy nézőtáborukat növeljék. A négy nagy élsport esetében (futball, kosárlabda, baseball és hoki) minden egyes rangadón csak két csapat szerepel, ami azt jelenti, hogy mindig ugyanannyi a vesztes, mint a győztes. A győzelmek szá- mát lehetetlen növelni a vereségekéhez képest. Vagyis a győzelemért folyó versen- gés nem elegendő a sportok sikeres marketingjéhez. A televízióhálózatoknak ezért más módokat kellett kifejleszteniük arra, hogy a sport közönségének létszámát nö- veljék. Ezt úgy érték el, hogy a fókuszt a sportról egy szórakoztató típusú formu- lára mozgatták el. Ez azt jelenti, hogy a kommentátoroknak jó mesélőknek kell lenniük. A csapatok történetét meg kell tölteniük olyan érdekfeszítő sztorikkal, mint „a két csapat ellenségeskedésének kész hagyománya van”, vagy valamilyen más mellékvonallal, ami miatt az emberek tovább nézik a meccset, főleg olyankor, amikor a végeredmény jó előre látszik az állásból. A kommentátoroknak emberi- leg érdekes történeteket kell előadniuk az egyes játékosok küzdelmeiről mind a pályán, mind azon kívül. Egyes játékosokat pedig szuperhősökké kell alakítaniuk, akik bármely pillanatban megfordíthatják a játék állását bátorságukkal és emberfe- letti képességeikkel Bizonyos játékosokat minden szezonban refektorfénybe helyeznek, és akik jól alakítanak, azokból legenda lesz – az olyanokból, mint Babe Ruth, Wayne Gretsky, Magic Johnson és Michael Jordan. Még a nem sportrajongók is tudják, kik ők, és az ő hírnevük jelentős számú új szurkolót vonzott a mérkőzésekre. Amiért a televízió és a reklámozók ilyen sok pénzt áldoznak ezekbe a sportok- ba, cserébe el is várják, hogy a ligák még izgalmasabbá és a reklámok befogadásá- hoz még alkalmasabbá tegyék őket. A ligák pedig beadták a derekukat. Egy fut- ballmérkőzés közvetítése például több mint 3 óra hosszan tart, bár maga a játék mindössze 60 perc hosszú, és ezalatt kevesebb mint 10 percben van igazán akció. A sportkommentátoroknak tehát anekdotákkal, statisztikákkal és színes közvetí- téssel kell szolgálniuk. A rendezőnek sok-sok ismétlést, lassított felvételt, közön- ségről és pomponlányokról készült felvételt és hasonlókat kell közbeiktatnia. Az évek során az élsportok ligái a mérkőzések szabályait is megváltoztatták, hogy azokat izgalmasabbá tegyék a szurkolók számára Az NBA például bevezette a 3 pontos kosarat, ami új dimenziót adott a játéknak, és izgalmasabbá tette azt. A kosárlabdában már van egy lövésjelző óra is, ami alapján a játékosoknak legalább 24 másodpercenként egyszer kosárra kell lőniük. Az NFL megváltoztatta a plusz- pont szabályát is úgy, hogy a csapatok 2 extra pontért küzdhessenek, ezzel segítve a vesztésre állót a gyorsabb felzárkózásban, miáltal a mérkőzés is érdekesebb lesz. Módosítás történt az amerikai futball játékszabályaiban azért is, hogy a legértéke- sebb támadójátékos – az irányító – nagyobb védelmet kapjon, hiszen neki több idő kell ahhoz, hogy a legizgalmasabb játszmába beszállhasson a hosszú passzal.