Page 494 - James Potter – Médiaműveltség
P. 494
470 VI. rész: Szembesülés a problémákkal csapat változtatta meg NFL-otthonát, mert így jobban jártak. A Los Angeles Rams például St. Louisba költözött, amikor a város egy vadonatúj stadiont kínált fel neki, továbbá évi 16 millió dollárt garantált az összes jegyeladásból, és egyéb anyagi juttatásokat (Bellamy, 1998). Los Angelesnek aztán több éven át nem volt futballcsapata, és az NFL-re egyre nagyobb nyomást gyakoroltak a reklámozók, hiszen így az ország második legnagyobb médiapiaca maradt csapat nélkül 1999- ben az NFL azon győzködte Los Angeles városát, hogy építsen stadiont és kiszol- gáló egységeket (parkolók, edzésre alkalmas területek stb.), hogy az NFL csapatot delegálhasson a városba. Egy helyi milliárdos felállított egy tulajdonosi csoportot, a város pedig 150 millió dollárt fektetett bevételi kötvényekbe, hogy parkolóháza- kat építsen egy már létező stadion köré – ez volt a Los Angeles Coliseum. Az NFL biztosa, Paul Tagliabue azonban nem fogadta el ezt a megoldást, mondván, a város irányítása nem fektetett elég adóból származó pénzt a dologba, és emiatt a csapat nem lesz elég nyereséges a tulajdonosok számára – mivel az előrevetített éves pro- ft mindössze 25-28 millió dollár körül volt. Houston városa 200 millió dollárt ajánlott fel közpénzből egy új stadionhoz, továbbá magánbefektetést egy szomszé- dos futballmúzeumhoz Amikor Los Angeles városa vonakodott a további adópén- zek felajánlása kapcsán, az NFL Houstonnak ítélte meg a franchise-t, amely szin- tén fontos médiapiacnak számít (Flanigan, 1999). Azóta az NFL tovább folytatta a nyomásgyakorlást Los Angeles városára, hogy az adófzetők pénzéből százmillió- kat fektessen egy legmodernebb típusú stadion építésébe, hogy franchise-t adhas- son az ország második legnagyobb médiapiacának A sportstadionok építésének költségei drámai növekedést mutatnak, és így az adófzetőknek is egyre több pénzébe kerül, ha a városnak csapata van. Lássuk csak például, mi történt a Texas állambeli Houstonban. A város megépíttette 35 millió dollárért az Astrodome-ot, és megnyitotta 1965-ben. Tíz évvel később meg- nyitotta a 27 millió dolláros Compaq Centert az NBA-s Houston Rockets új ottho- naként. Houston városa tehát összesen 62 millió dollárt fektetett abba, hogy három professzionális sportcsapatának pályát építsen 2000-ben aztán Houstonban meg- nyílt a Minute Maid Park is, amely 250 millió dollárért épült, kizárólag baseball- mérkőzésekre. 2 évvel később pedig megnyitották a vadonatúj Reliant Stadiumot, csak a futball számára, és ez 449 millió dollárba került. A Houston Rockets nevű NBA-csapat eleinte a Compaq Centerben játszott, amelynek építése 27 millió dol- lárba került, és amelyet 1975-ben nyitottak meg. 2003-ban ezt váltotta fel a Toyota Center, amely 175 millió dollárért épült (Reinken, 2003). A NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing, azaz Széria [gyári] Autók Versenyének Nemzeti Szövetsége) igen drága sportágat üzemeltet, amely nem lenne képes fennmaradni tömérdek mennyiségű reklám nélkül. Becslé- sek szerint legalább 10 millió dollárba kerül évente (és ez meg is duplázódhat), hogy a 36 versenyből álló gyári autók versenyét fnanszírozzák. Itt a versenygyő- zelem csak körülbelül 200 000 dollárt fzet, aki pedig mind a 36 versenyt megnye- ri, 9 milliót kap. Ezért a csapatoknak az autókon, de még a versenyzők overallján is mindenhol reklámhelyeket kell eladniuk (Glick, 2004).