Page 493 - James Potter – Médiaműveltség
P. 493
19. fejezet: A sport világa 469 A közönség A közönséget mindig is érdekelte a sport. Ahhoz azonban, hogy a pénz körforgása növekedjen, a szurkolók számának is évről évre nőnie kell. Ez még nem elég, mert a szurkolók elkötelezettségének is növekednie kell minden évben, hogy egyre több időt töltsenek a mérkőzések nézésével, a stadionok látogatásával, a csapat termé- keinek vásárlásával és az összes reklámozó támogatásával És ami a legfontosabb: a nagyközönségnek minden egyes helyen a helyi csapatnak kell szurkolnia Mind- ez így is történt, és most is így van. A média a sportesemények széles választékát kínálja a nagyközönségnek, és ők vállalják az ilyen üzenetekkel való terhelést. 1998-ban a kutatók becslése szerint több mint 8000 sporteseményt közvetítettek a televíziók (Kinkema és Harris, 1998). Ez hatalmas számnak tűnik, hiszen napi 22 eseményt jelent, de csak addig, amíg bele nem gondolunk, hogy ez a számadat mára valószínűleg jóval nagyobb. A hosszúfarok-marketing alkalmazásával sok rétegközönség mutatkozik meg, amelyeknek a sportesemények szélesebb választékát lehet kínálni, és az interaktív technológiák segítségével azonnal betekintést nyerhetünk a hagyományos média kínálatán túli sporteseményekbe is A pénz körforgása nemcsak a sportrajongók folyamatos támogatásától függ, a többiektől is szükség van erre. Ez egyértelműen látszik a jelenleg is országszerte zajló stadionépítésekből. A főbb sportligák mindmáig sikeresen vették rá a helyi önkormányzatokat, hogy e stadionok nagyobbik részét fnanszírozzák, méghozzá közfnanszírozással és a beszedett adókból. Az 1998 nyarától 2003 nyaráig tartó ötéves időszakban 12 új NFL-futballstadion nyitotta meg kapuit – közülük sok olyan városban, ahol volt már futballstadion. Ezek mindegyike legalább 82 (Seattle), és legfeljebb 208 (Washington DC) prémiumboxot (ún. „skyboxot”) is kínált, ame- lyeket az NFL-csapatok tulajdonosai adhattak ki tehetős ügyfeleiknek vagy cégek- nek. Ezekben az üzletekben az volt a legszebb, hogy az NFL az építési költségek java részét a városokkal fzettette ki. Csak egyetlen tulajdonos (Daniel Snyder, a Washington Redskins tulajdonosa) fzette ki legalább a felét az építési költségek- nek, és három olyan stadion épült (a Raymond James stadion a Florida állambeli Tampa városában; a Reliant Stadium a texasi Houstonban; illetve a Coliseum a Tennessee állambeli Nashville-ben), amelyek esetében az NFL elérte, hogy az adott város fzesse a teljes költséget. Vagyis valahányszor igénybe vesszük a repte- ret, autót bérelünk, hotelszobáért fzetünk egy olyan városban, amelynek van NFL- (vagy MLB-, NBA-) csapata, alighanem vele együtt olyan adót is megfzet- tetnek velünk, amellyel a stadionok fnanszírozásához járulunk hozzá (Metropoli- tan Sports Facilities Commission, é. n.). A legtöbb város fontosnak érzi, hogy legyen kiemelkedő sportcsapata. Az ilye- nek hajlandóak a közpénzekből komoly részt áldozni a csapat fenntartására, és amelyiknek nincs csapata, az hajlandó sokat költeni a közpénzekből arra, hogy magához vonzzon egy ilyet egy másik városból Az 1990-es évek közepén négy