Page 220 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 220
218 Médiaszocializáció 2011-es kutatásukban tértek ki legrészletesebben e kérdésre, de a megelőző két év- ben is érintették a témát. A 2011-es kutatás keretében ezerkétszáz 7–21 év közötti lányt kérdeztek meg, a felmérés során több kérdés is foglalkozott a példaképekkel. A kutatás reprezentatív a lányokra és fatal nőkre Anglia, Wales, Skócia és Észak- Írország területén. A korábbi kutatások is hasonló módszertannal készültek, de 2009- ben valamivel kisebb mintán, 1109 lány részvételével. 2011-ben a lányoktól megkérdezték, hogy kire néznek fel a leginkább mint pél- daképre (több válasz is lehetséges volt). A fatalok hozzávetőlegesen 1/5-e (22%) nem válaszolt a kérdésre, 1/10-e (9%) azt mondta, hogy senkire, 1% pedig azt vála- szolta, hogy saját magát tekinti példaképnek. 44% választotta egyik vagy mindkét szülejét (29% anya, 4% apa, 11% szülők), 8% testvérét, 3% más családtagot, továb- bi 5% egész családját tekintette példaképnek. A barátai valamelyikét a lányok 5%-a, egy tanárát vagy oktatóját 4% nevezte meg mint orientációs személyt. 20. táblázat: Hertfordshire-i fatalok példaképei Legfontosabb példaképek a hertfordshire-i iskolások körében (%) Rokon 60 Futballista 10 Barát 8 Popzenész 6 Film- vagy tévésztár 3 Kitalált személy 2 Egyéb sportoló 2 Tanár 2 Egyéb híres ember 2 Egyéb 4 Összesen 100 Forrás: Patricia Bricheno és Mary Thornton kutatása alapján 21. táblázat: Brit lányok példaképei – 2011 Brit lányok példaképei (több említés is lehetséges volt, említette %) Válaszadók kora: összes 7–10 11–15 16–21 Anya 29 25 31 32 Szülők 11 8 10 14 Lánytestvér(ek) 6 4 10 4 Barát(ok) 5 8 5 4 Énekesek, együttesek 5 6 5 5 Család (általában) 5 7 4 4
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225