Page 216 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 216
214 Médiaszocializáció 6.1. Székelyföld (2012) Elsőként egy 2012-es székelyföldi kutatás eredményeit mutatjuk be, melyet kutató- csoportunkkal együttműködve a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem ku- tatócsoportja készített, hasonló módszertant alkalmazva, szintén hetedikes és tizen- egyedikes diákok körében. A székelyföldi fatalok közül többen tudtak példaképet választani, mint az anya- országban élő társaik, orientációsszemély-választásuk viszont nem különbözik szig- nifkánsan (kétmintás t-próbával vizsgálva 2011-es és 2013-as eredmények esetében). 17. táblázat: Székelyföldi fatalok példaképei I. Példaképek (releváns válaszok, %) 2011 – Mo. 2013 – Mo. 2012 – Székelyföld Szülők 43 44 38 Saját korosztály 8 5 8 Ismerős felnőttek 12 11 21 Média 34 35 31 Sikeres (nem ismerős) felnőttek 4 5 2 Összesen 100 100 100 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudo- mányegyetem 2012-es kutatása Megemlítendő ugyanakkor, hogy három kategóriába sorolva az eredményeket, az ismerősök említése százalékosan jóval gyakoribb volt a székelyföldi diákok körében, mint a Magyarországon élők esetében. 18. táblázat: Székelyföldi fatalok példaképei II. Példaképek (releváns válaszok, %) 2011 – Mo. 2013 – Mo. 2012 – Székelyföld Szülők, nagyszülők 45 47 41 Ismerősök, egyéb rokonok 17 14 27 Média 37 39 33 Összesen 100 100 100 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudo- mányegyetem 2012-es kutatása Az egyes sztárok és celebek említésének gyakorisága statisztikailag nem összevet- hető, de a gyakrabban szereplő említések rámutatnak a hasonlóságokra.