Page 214 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 214
212 Médiaszocializáció a személy (elsősorban a szülők, nagyszülők rovására) nagyobb arányban volt mé- diaszereplő. A nagyon gyakori és intenzív közösségioldal-használat esetén ez a ha- tás statisztikailag nem igazolható, a további összefüggések feltárása pedig további vizsgálatot igényel. A médiával ellentétes irányú hatással bír a fatalok orientá ciós- sze mély-választására az intenzív kultúrafogyasztás: csökken a médiából választók aránya, nő a „hús-vér” személyeket megjelölőké. 5. Hasonló témájú kutatások Magyarországon Két hazai kutatás is foglalkozott a példaképválasztással más-más korosztályt vizs- gálva. Az Ipsos 2011 őszén végzett Kid.comm 2 kutatása 8–14 éves gyermekek 55 körében készült kétezer fatal részvételével, a Mediameter pedig 2013-ban országos 56 reprezentatív kutatása során kétezer 18 év feletti magyart kérdezett meg. Az Ipsos eredményei szerint a magyar gyerekek 63%-ának nincs példaképe (2008- as kutatásukban csak 47% volt ez az arány). A fatalabbak (8–11 évesek) között szignifkánsan nagyobb volt azok aránya, akik meg tudtak nevezni példaképet, mint a 12 évnél idősebbek körében. A fúk és a lányok között nem mutatkozott eltérés ebben a tekintetben. A példaképpel rendelkező gyerekek 29%-a szüleit tartja köve- tendőnek, tanárát vagy edzőjét pedig 2% választotta. A fúk leggyakrabban kül földi sportolókat neveztek meg, ezen belül is főként focistákat, a lányok pedig elsősorban olyan külföldi színészeket, énekesnőket, akik gyereksorozatokban váltak sztárokká. A Mediameter kutatása szerint a magyar felnőttek 60%-ának nincs példaképe. A 60 éven felüliekre, az alacsonyabb iskolai végzettségűekre, illetve a nagyon ritkán internetezőkre jellemzőbb, hogy nem tudtak olyan személyt megnevezni, akit kö- vetendőnek tartanának. Azok körében, akik megneveztek egy vagy több példaképet, tíz felnőttből kettő (21%) valamelyik családtagjára, barátjára vagy ismerősére tekint ekképp, valamivel kisebb hányaduk ismert sztárokat, hírességeket, celebeket neve- zett meg (16%), míg egytizedük (10%) civil szakmákat vagy civil szakmák képvi- selőit (pl. tűzoltók, tanárok stb.) választotta. A példaképek választásának indokaként a legtöbben az intelligenciát, a megfelelő észjárást, illetve a barátságos, kedves mo- dort jelölték meg. A 30–39 évesek és a nők az átlagnál gyakrabban nevezték meg valamely személyes ismerősüket orientációs személyként. Sztárokat, ismert embe- reket inkább a legfatalabb, 18–29 éves korosztály tagjai, valamint a viszonylag gyakran (hetente több alkalommal) internetezők tagjai választottak. Ugyan nem kutatásból származnak, de érdemes megvizsgálni a Perspektíva a Jö- vőért Alapítvány adatait is. 2011-ben egy pályázat keretében gyűjtöttek információt a 7–18 éves fatalok példaképeiről, melyre határon túl élő magyar anyanyelvű fata- 55 http://mediatorveny.hu/dokumentum/293/KidComm2_tanulmany.pdf 56 http://mediameter.hu/#!/?p=1275#more-1275%27