Page 213 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 213
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 211 15. táblázat: Példaképek a közösségi oldalon mutatott aktivitás függvényében – 2011 Példaképválasztás (2011, releváns válaszok, %) közösségioldal-aktivitás posztolás/ „hús-vér” média- követés szempontjából személyek szereplők Facebook sztárok 58 42 Érdeklődők 63 37 Csodálók 67 33 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás Ugyanez igaz egy 2012-ben Székelyföldön végzett hasonló kutatás adataira is. (A székelyföldi kutatás a kérdésfeltevést és válaszlehetőségeket tekintve a 2011-es kutatásunkkal egyezik meg, a kutatásról a későbbiekben részletesebben is szólunk.) 16. táblázat: Példaképek a közösségi oldalon mutatott aktivitás függvényében – Székelyföld Példaképválasztás (2011, releváns válaszok, %) közösségioldal-aktivitás posztolás/ „hús-vér” média- követés szempontjából személyek szereplők Facebook sztárok 62 39 Érdeklődők 67 33 Csodálók 70 30 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás Tehát mindhárom kutatás eredményei ugyanazt a trendet érzékeltetik. Mindegyik esetben, amikor a példaképeket három kategóriába soroltuk (szülők és a nagyszülők, egyéb rokon, médiaszereplők) azt tapasztaltuk, hogy az egyéb rokon és ismerősök említésének aránya magasabb volt a csodálók körében, ugyanakkor az eredmények nem voltak szignifkánsak. A három egyező trend hipotézisünket ugyan nem iga- zolja, de mindenképp érdekes alapot szolgáltat további vizsgálatokhoz. Amennyiben igaz az, hogy a Facebook-használat mások követése felé irányuló erős eltolódása a példaképválasztásban az ismerősök említésének növekedését eredményezi, ez a to- vábbi hatásokkal kapcsolatban is számos kérdést felvet. (Pl. ismert jelenség az, hogy a felhasználók az „állandó Facebook-bújás” eredményeképpen hajlamosak túl szép- nek látni egyes ismerőseik életét, úgy érzik, az övék unalmas ehhez képest, ez pedig negatívan hat önbizalmukra, önértékelésükre. Ezt kutatásunk azon eredménye is alátámasztja, miszerint a Facebook-sztárok a legelégedettebbek külsejükkel, a cso- dálók pedig a legkevésbé.) A fenti eredményekből jól látható, hogy a nagyfokú médiafogyasztás a média típusától függetlenül (tévé, internet vagy mindkettő, illetve mozi) azt eredményezte, hogy a fatalok nagyobb arányban tudtak maguknak példaképet választani, és ez
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218