Page 215 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 215
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 213 lok is jelentkezhettek. Közel hatszáz fatal küldte be pályázatát, melynek egyharmad 57 része Erdélyből, Felvidékről, Ukrajnából, Horvátországból és Szerbiából érkezett. A fataloknak négy kérdésre kellett válaszolniuk, amelyek egy-egy történelmi, kor- társ magyar, pedagógus és családi példaképpel voltak kapcsolatosak. A magyaror- szági fatalok kb. 14%-a úgy vélekedett, hogy a mai híres emberek között nem talál példaképet, mert minden a „pénzről” szól. Kb. 60%-uk valamelyik médiasztárt, rockert vagy rapper énekest választott példaképül, közel 27%-uk pl. élsportolót és olimpikont, de volt, aki írót, költőt vagy politikust. A határon túli magyar fatalok- ról a pályáztató azt írta: „történelmi és a mai híres példaképeik is gazdagabbak”. Az itthoni fatalok példaképeihez olyan újabb neveket tettek hozzá, mint pl. Bethlen István, Bethlen Gábor, Lorántffy Zsuzsanna, II. Rákóczi Ferenc, Vasváry Pál, Hogonnay Vilma, Horthy Miklós, Nagy Imre, Wass Albert, Sütő András; a mai kor eszményképei között szerepeltették még többek között Kányádi Sándort, Jókai An- nát, Böjte Csaba atyát, Tőkés Lászlót, prof. Papp Lajost, Rubik Ernőt, Dr. Garda Dezsőt, Varró Dánielt, Berg Juditot, Sebestyén Mártát, Mága Zoltánt. 6. Hasonló témájú kutatások külföldön A globális médiavilág közelebb hozta a kultúrákat, számos kutatás mutat rá, hogy bár helyi sajátosságok fellelhetők az eredményekben, a fatalok értékei, példaképvá- lasztásai egyre hasonlóbb képet mutatnak világszerte. Kósa Éva a következőképp ír erről: „[A fatalok] – noha országonként és kultúránként eltérőek – alapvetően jobban hasonlítanak egymásra, mint a saját kultúrájuk idősebb tagjaira. (…) A globalizáció, a nyugati kultúra terjedésével a divat (az öltözködés, zenei ízlés stb.) uniformizált mintái mellett az egymástól távoli kultúrában élő tizenévesek ugyanazokat a mo- delleket (flmsztárokat, zenészeket, sportolókat, celebeket stb.) választják példaké- püknek is, ami a szocializáció és az identitásképzés szempontjából fgyelemre mél- tóan fontos jelzés.” 58 A következőkben az elmúlt évek külföldi példaképkutatásainak eredményeiből mutatunk be néhányat. Megjegyzendő, hogy a különböző kutatások gyakran eltérő módszertant és fogalmazásmódot használnak. Míg egyes esetekben például példa- képekről, más esetekben hősökről vagy csodált személyekről kérdeznek, de előfor- dul az is, hogy részletesebben defniálják a fogalmat. 57 http://perspektivaajovoertalapitvany.hu/valasztottak-a-fiatalok-a-„-peldakepem”-palyazaton.html 58 Kósa i. m. (35. lj.) 193.
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220