Page 210 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 210
208 Médiaszocializáció szakácsok, mint Gordon Ramsay és Jamie Oliver, vagy Arnold Schwarzenegger, akit alapvetően nem vagy nemcsak színészi teljesítményéért és testépítő múltjáért eszményítenek a fatalok, hanem üzleti sikereiért és/vagy politikusi karrierjéért is. A példaképeket a továbbiakban e három fő csoportba sorolva vizsgáltuk, illetve egyes esetekben tovább szűkítve „hús-vér” személyekre és médiaszereplőkre. 12. táblázat: Példaképek a fatalok különböző csoportjainak körében Példaképválasztás (%) példaképet szülők, ismerősök, média választók nagyszülők egyéb rokonok aránya Összes válaszadó 56 47 14 39 Hátrányos helyzetűek 51 38 19 43* „Kultúrlények” 61 56 15 30* Mozirajongók 65 34 6 60 Tévéimádók 65 37 14 49* Tévétől elforduló 50 33 14 53 netguruk Tévéző netguruk 64 35 11 54 Facebook-imádók 58 43 12 45* Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás * A csillaggal jelölt esetekben a különbségek nem szignifkánsak. 54 „Kultúrlények”: az átlagosnál több kultúrát fogyasztók. Mozirajongók: akik azt mondták, hogy szinte minden nap vagy hetente többször járnak moziba; az összes kérdezett 5,2%-át alkotják. Tévéimádók: az összes kérdezett 6,9%-át soroltuk ide, a tévénézés gyakoriságát vettük fgyelembe, illetve hogy a tévénézés megvonását mennyire tartja súlyos büntetésnek a válaszadó Tévétől elforduló netguruk: olyan sokat netezők, akik nem vagy csak nagyon keve- set tévéznek, az összes kérdezett 5,5%-a tartozik ebbe a csoportba (sok időt töl- tenek a neten, de a közösségi oldalakat ugyanolyan mértékben használják, mint a többiek). Tévéző netguruk: a neten sok tevékenységet végeznek, a túlzott nethasználat jelei legalább időnként előfordulnak náluk, és emellett kisebb-nagyobb gyakorisággal tévéznek is 54 A ‘kultúrlények’ és a tévéimádók esetében két kategóriába összevonva a válaszokat („hús-vér” emberek és média) a különbségek szignifikánsak.
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215