Page 207 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 207
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 205 A médiából választott példaképek között a külföldi személyek dominálnak, 2013-ban 26%-uk volt magyar, 74%-uk külföldi. 2011-ben és 2009-ben is hasonló arányokat mértünk: 20% vs. 80%, illetve 23% vs. 77%. A 2013-as évre vonatkozó megoszlást példaképcsoportonként tüntettük fel az alábbi táblázatban. 8. táblázat: Nem ismerős példaképek nemzetisége (2013, %) Magyar Külföldi Sport1 foci 16 84 Sport2 egyéb 40 60 Énekes, színész, zenész, DJ 21 79 Egyéb média 48 52 Klasszikus példakép 38 63 Sikeres üzletember, szakember, vállalkozó 13 88 Összesen 26 74 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás Arnold Schwarzenegger és Chuck Norris örök? Miközben klasszikus példaképeket (tudósok, művészek, államférfak) alig-alig ne- veznek meg a fatalok, nincs olyan példaképkutatás, amelyben ne bukkanna fel Ar- nold Schwarzenegger és Chuck Norris neve. Bár az említésszámok nem magasak, de fgyelembe véve, hogy nagyon kevés olyan személy van, akinek a neve legalább öt alkalommal előfordul egy-egy ilyen vizsgálatkor, érdemes ezeket kiemelni. 9. táblázat: Példaképek – Arnold Schwarzenegger és Chuck Norris Példaképválasztás (említés, db) Arnold Schwarzenegger Chuck Norris 2005 12 3 2009 3 8 2011 5 17 2012 (Szf.)* 5 20 2013 7 6 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás *Szf. = Székelyföld Arnold Schwarzeneggert azért választották a fatalok, mert izmos és erős, jó színész, sikeres, ezenkívül kedvelik kitartását, és azt, hogy ambiciózus. Gyakran nem vagy nemcsak mint testépítőt és flmsztárt emlegették, hanem mint politikust, üzletembert is. Chuck Norris az őt választó fatalok szemében egy hős, egy legenda, aki nem riad vissza semmitől, nem ismer lehetetlent. A két színész mellett az erős férfak