Page 204 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 204
202 Médiaszocializáció 4.1. Eredmények 1998–2013 52 Öt kutatás eredményeit összevetve azt látjuk, hogy a példaképet nem választók ará- nya végig 40–46% között mozgott. A szüleiket megjelölők aránya növekvő trendet mutat (2009-ben kiugró értéket mértünk). 53 4. táblázat: Példaképek 1998–2013 (releváns válaszok, %) 1998 2005 2009 2011 2013* Szülők 32 36 50 43 44 Saját korosztály 5 5 6 8 5 Ismerős felnőttek 17 11 13 12 11 Média 38 42 27 34 35 Sikeres (nem ismerős) felnőttek 8 6 4 4 5 Összesen 100 100 100 100 100 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás A korábbiakban az egyik legfontosabb különbség az volt a fatalok egyes csoportjai- nak példaképválasztásában, hogy az általános iskolások körében kevesebben mond- ták, hogy nincs példaképük, mint a középiskolások körében. Az újabb eredmények viszont azt mutatják, hogy szűkül az olló a két csoport között, 2013-ban a kisebbek- nek 42%-a, a nagyobbaknak 45%-a nem nevezett meg orientációs személyt. 52 Kósa Éva – lásZló Miklós: Új trendek és régi szokások: helyzetkép a 12–17 éves korosztály és a média kapcsolatáról. In: gaBos Erika (szerk.): A média hatása a gyermekekre és fiatalokra. V. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, 2009. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Budapest, 2010. 73–85.; Kósa Éva – lásZló Miklós: Együtt – egyedül. In: gaBos Erika (szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. VI. Nem zet közi Médiakonferencia, Balatonalmádi, 2011. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Budapest, 2012. 103–119.; lásZló Miklós: Példa-kép. A tizenéves korosztály értékválasztásai és a média Jel­Kép 1999. 3.; lásZló Miklós: Példa-kép. In: gaBos Erika (szerk.): A média hatása a gyermekekre és fiatalokra. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete, Budapest, 2001.; lásZló Miklós: Példakép­kutatások 2000–2009. Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet, Budapest. 2010.; lásZló Miklós: Facebook/Közösségi hálók – hatások és ellenhatások. In: gaBos Erika (szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. VI. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, 2011. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Budapest, 2012.; lásZló Miklós: Példakép mint indikátor In: lányi András – lásZló Miklós (szerk.): Se vele se nélküle? Tanulmányok a médiáról. Budapest, CompLex, 2014. 217–244. 53 Kutatásaink szerint ennek oka az interneten nyújtotta mérhetetlen mennyiségű információtól való elbizonytalanodás volt, ebben az időszakban a fiatalok nagyobb arányban a biztos pontot jelentő család felé fordultak.
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209