Page 201 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 201
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 199 tegyen, mint például sportolás, vegetáriánus étrendre való áttérés vagy marihuána használata. Elgondolkodtató az USA Weekend 2006-os, több mint tizenhétezer 6–12 42 osztályos fatal körében végzett – nem tudományos – kutatásának eredménye is 43 A megkérdezett fatalok közel fele (48, illetve 47%) gondolta úgy, hogy ha egy hí- resség alkoholt iszik vagy dohányzik, akkor sok tinédzser hajlamos ugyanazt tenni, a drogozás esetében 39% vélekedett így. Ezen túl számos kutatás bizonyította, hogy 44 a tökéletes testű, megjelenésű sztárok képe negatív hatással van a fatalok énképére, önbizalmára, étkezési, öltözködési stb. szokásira. A fatalok szexualitásról alkotott véleménye, szexuális szokásaik, a szexting népszerűsége is sokat kutatott téma. 45 Ezen vizsgálatok – gyakran sokkoló – eredményei a hírességek szabadosságán túl („villantások”, leszbikus csókok stb.) nagymértékben az internet, illetve a közösségi média hatásaival indokolhatók. Hasonlóképpen aggasztó jelenség az alkohol- és drog- fogyasztást ábrázoló képek posztolása, melyek könnyen azt az üzenetet közvetíthetik, hogy ez a sikeres élet része, nem nagy dolog, mindenki ezt csinálja stb. Az Addiction- Treatment.com weboldal egy grafkát készített arról, hogy az Instagramon mennyi 46 alkoholt és/vagy drogot (alapvetően marihuána) ábrázoló fotót posztolt a celebek egy csoportja 2011 és a 2014-es év közepe közti időszakban. A kezdeti időken (amikor az oldalnak még kevesebb regisztrált tagja volt) arányaiban véve több droggal kap- csolatos képet osztottak meg a hírességek, mint később, az oldal népszerűbbé válása után, ugyanakkor az „alkoholos képek” aránya folyamatosan növekszik. 3.5. Facebook-barátok A fatalok kortársakkal való kapcsolatában is jelentős átalakulást eredményezett az új média. A barátság fogalma, a barátság értékei ugyan változatlanok maradtak, de azt, hogy ezt miképp élik meg gyökeresen megváltoztatta a technológia. Nap jainkra 42 Bár a kutatás módszertana megkérdőjelezhető, az eredmények esettanulmányként való értelme- zése is elgondolkodtató. 43 http://159.54.226.237/06_issues/060521/060521teens_and_celebs.html 44 Pl. http://www.atl.org.uk/Images/10%20March%202008%20-%20ann%20conf%20-%20 Culture%20of%20celebrity1%20final.pdf, https://www.atl.org.uk/Images/March%2020%20for%20 23%2C%202013%20%20Pressure%20to%20have%20the%20“perfect”%20body%20is%20causing%20 low%20selfesteem%2C%20lack%20of%20confidence%20and%20anxiety%20among%20 children%2C%20says%20ATL.pdf, https://www.commonsensemedia.org/file/csm-body-image-report- 012615-interactivepdf/download, 45 Pl. http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/11405375/Four-in-10-teenage-girls- pressured-into-sexual-activity.html, http://www.bbc.com/news/uk-24539514, http://www.endviolence againstwomen.org.uk/data/files/Schools_Safe_4_Girls/YouGov_poll_for_EVAW_on_sexual_harassment _in_schools_2010.pdf 46 A fiatalok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő fénykép- és videómegosztó közös ségi oldal.
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206