Page 197 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 197
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 195 2. ábra: Szülői mediáció gyermekeik internetes tevékenységeinél Szoktak-e a szüleid… (%) veled együtt internetezni? (pl. valamit nézni, játszani stb.) 45 43 12 beszélgetni veled arról, hogy mit csinálsz 51 41 8 8 az interneten? 51 41 segíteni akkor, amikor valamilyen zavaró 58 vagy nyugtalanító tartalommal találkoztál 58 28 14 14 28 az interneten? leülni melléd, miközben használod az internetet (úgy, hogy csak nézik, 60 31 8 8 60 31 de nem szólnak bele abba,hogy mit csinálsz)? tanácsokat adni azzal kapcsolatban, 64 25 10 hogyan kell biztonságosan internetezni? 64 25 10 arra bátorítani, hogy szerezz önállóan 68 25 8 8 25 68 ismereteket az interneten? 0 20 40 60 80 100 nem, soha igen, néha igen, gyakran Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás. A tanár-gyerek kapcsolatok átalakulása nem az internetezéssel kezdődött, de bizo- nyos, hogy attól felgyorsult. Zsubrits Attila „A társas kapcsolatok alakulása kisis- kolás korban” című munkájában egy 1995-ben készült hazai kutatásra hivatkozva 37 azt írja, a 12–16 éves korosztálynál a tanár-diák kapcsolat jelentősége háttérbe szo- rul, és a baráti, illetve családi kötődések befolyásolják jobban a tanulást támogató motívumokat és a tantárgyi teljesítményt. A 2013-as, fatalok médiahasználatát vizsgáló kutatás során egy kérdéssor segít- ségével arra kerestünk választ, hogy a tanárok milyen szerepet játszanak a diákok internetes életében. A tinédzserek mindössze 1/4-e (25%) mondta, hogy előfordult már, hogy egy pedagógus segített neki, amikor zavaró vagy nyugtalanító tartalom- mal találkozott a világhálón. Tízből hárman mondták, hogy oktatójuk már beszél- getett el velük arról, hogy mit csinálnak az interneten, és közel minden második diáknak (49%) magyarázta már el egy tanár, hogy valamelyik weboldal miért jó vagy rossz. A nebulók 44%-a nyilatkozott úgy, hogy kapott már tanácsot oktatótól a biztonságos internethasználatra vonatkozóan. Az összes vizsgált esetben az álta- lános iskolások többször mondták, mint a középiskolások, hogy egy pedagógusuk valamilyen módon segítségükre volt az internettel kapcsolatban. 37 www.mpigyor.hu/mpi/tartalom/edqprojekt/edqiskpszichologia/pszcikkek/atarsaskap.pdf
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202