Page 192 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 192
190 Médiaszocializáció – 76%-uk van „Facebook-barátságban” testvérével, – 70%-uk van „Facebook-barátságban” szüleivel, – 33%-ának van olyan ismerőse, akivel személyesen nem találkozott, – 30%-uk van „Facebook-barátságban” tanárával vagy edzőjével, – 30%-uknak van „Facebook-ismerettségi körében” híresség, zenész vagy sportoló. 3.2. Médiapolisz (Globális médiavilág) Míg a 19. század az írott szövegek terén követelt művelt és kritikus jártasságot, a 20. században a mediatizált, elektronikus szövegek jelentettek új kihívást, a 21. század- ban pedig, amikor az analóg és a digitális médiatípusok együttesen vannak jelen, az információs műveltség lesz a döntő. „Ami a nyilvánosságban zajlik a mai társadalmakban, az egyre inkább, sőt ki- zárólag a képernyőkön történik” – írja Roger Silverstone médiaszociológus, aki 25 szerint a médiapolisz egy olyan globális hely, mely emberi lények interakciója során jön létre egy deterritorializált, mediatizált társadalmi térben. A médiapolisz a meg­ jelenés tere, amely egyszerre tükrözi és megteremti a világot. A médiapoliszon kívül nincs számunkra hely, egyszerre probléma és megoldás, a valóság eltorzításának és megismerésének lehetősége, azonos velünk és idegen tőlünk. A médiapolisz jelenleg egy tökéletlenül működő kezdemény, tele van egyenlőtlen- ségekkel és igazságtalanságokkal; elsődlegesen nem az ítéletalkotás és a döntéshoza- tal tereként jött létre, azonban egyre gyakrabban válik azzá. Az új kommunikációs technológiáknak köszönhetően az állandó elérhetőséggel és hozzáfér hetőséggel egyre inkább közössé válik a világ, olyanokkal is, akik nem olyanok, mint mi: „a másság már nem a másik sajátossága”. Az alternatív csatornák – például az internet – szerepe egyre inkább felértékelődik az egyes közösségek számára. A késő modern média- környezet digitális, interaktív új szereplői gyengítik meg a fősodrú média megingat- hatatlannak látszó bástyáit, és a nagyobb interaktivitást lehetővé tevő, ezáltal többszó- lamú, a világ komplexitását jobban kifejező médiumok előretörését vetítik előre. 26 25 Roger silverstone: Médiaerkölcs. A médiapolisz felemelkedése. Idézi Myat Kornél: A késő-modern médiapolisz filozófiai alapvonalai. Médiakutató 2011. nyár. 41.; http://www.mediakutato.hu/ cikk/2011_02_nyar/09_media_morality 26 rÉvÉsZ Sándor: Vár és szamár (Roger Silverstone: Médiaerkölcs című könyvéről szóló írás), http:// www.nol.hu/lap/konyvszemle/20101127-var_es_szamar; valamint Myat i. m. (25. lj.).
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197