Page 193 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 193
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 191 3.2.1. Online és offine tér George Gerbner szerint annak nagy részét, amit tudunk, sohasem tapasztaltuk meg személyesen. Olyan világban élünk, amely jórészt hallott, látott és mesélt történetek- ből épül fel, és e történetek révén tesszük magunkévá a nemi, életkori, társadalmi, foglalkozási és életstílusbeli szerepeinket, ezek alakítják ki a kulturális környezet egybefüggő hálóját, amely meghatározza gondolkodásunkat, cselekedeteinket és élet- vitelünket. Az emberiség történetében a meséket évezredeken keresztül orálisan adták elő, majd az írásbeliség vált uralkodóvá. A telekommunikáció korszakának kezdetével a televízió átformálta a nyomtatott kultúrát, behatolt az otthonokba, kikezdte a szülők és az oktatás szerepét. A gyerekek olyan családokban nevelkednek, ahol a tömegmé- retekben előállított történetek akár napi hét órán keresztül bombázzák őket. 27 Csepeli György szociálpszichológus az online és az offine világot összehasonlítva azt írja: „Mindkét világban eleven, kommunikációra kész embereket találunk, akik a fzikai világ ingereire fogékonyak, s amiben lehet, jelentést látnak, melynek kerete a kultúra és a ha- gyomány.” Az offine világban az idő és a tér tényei empirikusan kétségbevonhatatlanok, az interakciók közvetlenek. Az élet elsőbbséget élvez a játék felett, a szerepek és csoport- tagságok kötöttek, elkülönülnek a kommunikációs tartalmak létrehozói és fogyasztói kö- zötti szerepek. Az online világban eltűnik a test, nincsenek testnedvek, illatok, szagok, eltűnik a tér és az idő. A jelenlét a megszakítható, a folytatható öröklét része lesz. A játék elsőbbséget élvez az élet felett. A kommunikációs tartalmak létrehozói és fogyasztói kö- zötti határ elmosódik. A szerepek, csoporttagságok kötöttségei eltűnnek, az én kiszabadul a felettes én és a tudattalan szorításából. Az online világban az élet álom lesz. A fentiek összefoglalása látható az alábbi táblázatban (Csepeli György prezentációjából): Az online és az offine világok összehasonlítása Offine Online Az élet drámai tere Dramaturgiai kiürülés Testi jelenlét (összes modalitásban érzékelhető) Divináció (tér, idő eltűnése) Tér és idő valósága („Realissimum”) Folyamatos jelenlét/önkényes megszakítás Élet (tét, visszafordíthatatlanság) Harc a pillanatokért Szenvedés, öröm, bánat, remény Gátlástalanodás Maximalizált szabadságérzet Határok eltűnése Forrás: Csepeli György: Egy közösségben élünk? (Az online és az offine világok összehasonlítása) 28 27 George gerBner: A média rejtett üzenete. Budapest, Osiris, 2000. Idézi Berta Judit: Szocializációs ágensek hatása a példaképválasztásra. Új Pedagógiai Szemle 2008/6–7. 64–78. 28 http://www.evolution.hu/cikkek/Csepeli-Gyorgy-Egy-kozossegben-elunk-Az-online-es-az-offline- vilagok-osszehasonlitasa/20/; http://www.csepeli.hu/prezentaciok/csepeli_evolution_2012.pdf