Page 191 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 191
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 189 nem, vagy csak alig használják ezeket az odalakat (14% az átlag 23%-kal szemben). Hasonlóan hat a közösségi oldalak használatára az is, ha egy tinédzsernek van szá- mítógép a saját szobájában (asztali, laptop), vagy rendelkezik saját tablettel. Azaz, ha egy fatal könnyen és kényelmesen hozzáfér az internethez, akkor jó eséllyel ki is használja ezt arra, hogy minél több időt töltsön a közösségi oldalakon. A közösségi oldalakat használó fatalok majdnem mindegyike (96%) szokta a kö- zösségi oldalakon nézegetni ismerősei bejegyzéseit, képeit, és nem sokkal keveseb- ben vannak azok (92%), akik lájkolják is ezeket. A diákok fele (51% mindkét esetben) napi rendszerességgel (naponta egyszer vagy többször) teszi ezeket. Az ismerősök posztjaihoz is tízből kilencen (90%) szoktak megjegyzést fűzni, de ez már kevésbé gyakori: 35% ír megjegyzést napi rendszerességgel. A fatalok saját bevallásuk sze- rint igen visszafogottan posztolnak személyes jellegű képet, videót: 16% mondta, hogy sosem, 54%, hogy ritkábban, mint hetente szokott ilyet feltölteni a közösségi oldalakra. Mások saját életével kapcsolatos bejegyzéseivel kapcsolatban a diákok 68%-a nyilatkozott úgy, hogy sosem posztolja tovább, de azok is, akik szoktak ilyet csinálni, jellemzően ritkán teszik (az összes megkérdezett 19%-a mondta, hogy ritkábban, mint hetente, 13%, hogy legalább hetente). Nem jellemző mások márkák- kal, termékekkel, illetve hírekkel, hírportálok linkjeivel kapcsolatos bejegyzésének továbbposztolása sem, előbbit 52%, utóbbit 41% egyáltalán nem szokta csinálni. Az is merősök bejegyzéseinek, státuszának lájkolása inkább „lányos dolog”, a fúk vi- szont nagyobb előszeretettel posztolják tovább mások saját életével kapcsolatos, hírekkel, hírportálok linkjeivel kapcsolatos és márkákkal, különböző termékekkel kapcsolatos bejegyzéseit. A megkérdezett tanulók 3/4-ével (74%) fordult elő gyakran, hogy meghívást kapott valahova, vagy értesült valamilyen eseményről közösségi oldalon keresztül, mindössze 7% mondta, hogy erre még nem volt példa. Közel minden második tinédzser (46%) saját maga is szervezett valamilyen eseményt. A fatalok 2/3-ával (67%) előfordult már, hogy közösségi oldalon keresztül olyan emberrel ismerkedett meg, akit személyesen korábban nem ismert. A politikát ille- tően a fatalok inaktívak a közösségi térben, 87%-uk még egyszer sem lájkolta va- lamelyik párt, politikus vagy politikai szervezet oldalát. Nem jellemző a közösségi oldalakon olvasottak hatására történő vásárlás sem, 82%-kal ez még nem fordult elő. A nemeket tekintve a lányok közül többen lájkolták már különböző hírességek vagy márkák oldalát, a fúk körében pedig a politikusok, pártok vagy más politikai szervezetek lájkolása gyakoribb. A Pew Research szintén 2013-as kutatása 802 12–17 éves amerikai fatal körében 24 készült. A felmérés során arra is rákérdeztek, hogy kik találhatók a fatalok face - bookos ismerősei között. Az eredmények szerint a Facebook-hasz náló tinédzserek: – 98%-ának van olyan ismerőse, akit az iskolából ismer, – 91%-ának van ismerőse a kiterjedtebb családjából, – 89%-ának van olyan ismerőse, aki nem ugyanabba az iskolába jár, 24 http://www.pewinternet.org/2013/05/21/teens-social-media-and-privacy/