Page 186 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 186
184 Médiaszocializáció 1. ábra: Lehetséges kölcsönhatások a szocializáció egyes ágensei és a gyerekek között Gyerek Média Média Gyerek Média Gyerek Média Gyerek Család, iskola, Család, Család, iskola, egyéb iskola, egyéb egyéb Család, iskola, illetve egyéb ágensek pl. egyház 14 Kósa Éva: Televíziós hatások serdülőkorúak szocializációjában című írásában szereplő ábra alapján. A kulturális környezet személyiségformáló tényező szerepének előtérbe kerülése párhuzamosan halad a társadalom komplexitásnövekedésével: ismereteink egyre je len tősebb hányadát nem a közvetlen, személyes tapasztalat útján szerezzük. De míg korábban azt mondtuk, hogy ezekhez egyre inkább a mediatizált kommuni káció egyirányú csatornáin keresztül jutunk, napjainkra már előtérbe kerültek az inter- aktivi tást lehetővé tevő csatornák. A használók naponta többször is ki- és belépnek a kü lönböző médiumokból, miközben közösségi oldalakon történő megosztásokkal, lájkolásokkal, megjegyzések hozzáfűzésével, képek készítésével és küldésével, le- töltésekkel, betelefonálásokkal vagy szavazásokkal stb. maguk is részeivé válnak a média kollektív termelésének és fogyasztásának. 15 A következőkben részletesebben szólunk a médiahatásokról, bemutatva a tiné- dzserek médiahasználati szokásait is, majd néhány gondolat erejéig kitérünk az egyes szocializációs ágensek és a fatalok kapcsolatára, elsősorban az internet és a közössé- gi oldalak vetületében. 14 Kósa Éva: Televíziós hatások serdülőkorúak szocializációjában, Pszichológia 2003/2. 163–191. 15 csásZi Lajos: Médiakutatás a kulturális fordulat után. Médiakutató 2008. http://www.mediakutato. hu/cikk/2008_03_osz/07_mediakutatas_forradalom/
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191