Page 185 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 185
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 183 2.2. A sztárok szocializálnak? Egy 2002-ben publikált brit kutatás keretében 191 Dél-Yorkshire és Lincolnshire 13 régióban élő 11–16 éves fatalt kérdeztek meg kérdőív segítségével sztárokhoz fűző- dő érzelmeikről. A kutatók abból a feltételezésből indultak ki – melyet egyébiránt több kutató megkérdőjelez –, hogy a médiaszereplők egyes aspektusokat tekintve mára a szülők, tanárok helyébe léptek. A kutatás paraméterei nem tették lehetővé, hogy igazolják hipotézisüket, miszerint ahogy a gyerekek felnőnek, egyre jellemzőbb lesz, hogy a szülőktől a médiaszemélyiségek veszik át a példakép szerepét, mind- azonáltal a felmérésnek több érdekes eredménye is született. Mint rámutattak, a sztárok iránti érdeklődés a kamaszkori fejlődés és a társas kapcsolatok kialakításának egészséges velejárója. A sztárimádó tinédzserek érzel- mileg jól alkalmazkodnak, és népszerűek kortársaik között. Az eredmények szerint azok a gyerekek a legnépszerűbbek, akik lelkesen lépést tartanak a hírességek éle- tével. A megkérdezett tinédzserek 30%-ának a kedvenc hírességeikről való plety- kálkodás teszi ki az egymás társaságában eltöltött idő java részét. Ezekről a gyere- kekről kiderült, hogy különösen erős, közeli baráti hálózattal rendelkeznek, és egészséges távolságot tartanak a szüleiktől. Ugyanakkor a sztárok iránti rajongás csak bizonyos fokig egészséges, akik túlzottan elragadtatják magukat, azok való- színűleg magányos gyerekek, a családjukhoz vagy barátokhoz fűződő bensőséges kapcsolatok nélkül. A felmérésben részt vevő gyerekek 8%-a sorolható a „sztárba- rátjához” fanatikusan kötődők közé. Ők úgy érzik, hogy mély belső kapcsolatot alakítottak ki a hírességgel, akit a lelki társukként neveztek meg. Ezekre a gye- rekekre jellemző, hogy magányosak, kevés a barátjuk, és kevésbé kötődnek a szü- leikhez. 3. A gyerekek szocializációját befolyásoló tényezők A gyerekek felnőttkori személyiségének, karakterének, értékeinek és világképének kialakulását alapvetően három nagy szocializációs forrás befolyásolhatja: a család, illetve a közvetlen ismeretségi kör, az iskola (benne a kortárs csoportok szerepével) és a tömegkommunikáció médiumain keresztül megismerhető társadalmi tapaszta- lat, tudás és értékrendszer (azaz kulturális környezet). 13 http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/eletmod/a-sztarimadat-szerepe-a-felnotte-valasban; David C. giles – John MaltBy: The role of media fgures in adolescent development: relations between autonomy, attachment, and interest in celebrities. Personality and Individual Differences 36 (2004) 813–822.