Page 180 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 180
178 Médiaszocializáció 10. Konklúzió Talán nem túlzás a kijelentés, hogy az internet robbanásszerű elterjedésének elsőd- leges oka nem technológiai érdekességében vagy praktikumában rejlik, sikere szo- ciális jellegének köszönhető: lehetővé teszi a másokkal való kommunikációt, a kap- csolatok kialakítását és fenntartását, egyszóval az ember társas szükségleteinek tág aspektusát elégíti ki. És a másik oldalról megközelítve: biztosan állíthatjuk, hogy az emberi viselkedés társas aspektusainak tanulmányozása ma már nem történhet meg az internet hatásainak fgyelembevétele nélkül. Az is bátran kijelenthető, hogy internet mára az egyik legfontosabb szocializá ciós ágenssé vált. Ahhoz, hogy gyakorolt hatásának jellegét és irányait felmérjük, nem- csak egyre fnomabbra hangolt megközelítésekre és módszerekre van szükség, de arra is, hogy időről időre összegezzük az addig összegyűlt eredményeket. E fejezet is egy ilyen jellegű összegzésre vállalkozott. Visszatekintve jól észlelhető például, hogy nemcsak az internet változik folyamatosan, de társadalmi percepciója is. Az év- tizedek alatt csodálatunk tárgyából hétköznapi életünk szerves részévé vált. Jól lát- szik továbbá magának a kutatásnak az evolúciója is. A kezdetek kezdetén két szél- ső sé gesen eltérő álláspont feszült egymásnak. Az egyik kifejezetten optimista volt, az új digitális generációra úgy tekintett, mint egy nyitottabb, együttműködőbb, to- leránsabb nemzedékre, míg a másik oldal kifejezett idegenkedéssel szemlélte mind a technológiát, mind a digitális világban szocializálódott fatalokat. A digitális ge- neráció mint értelmező keret gyengeségei is hamar kiderültek, túlságosan homoge- nizáló és leegyszerűsítő jellege. Ausztrál kutatók longitudinális kutatásaik első eredményeit közölve arra hívják fel a fgyelmet, hogy a generáció összetétele jóval változatosabb, mint azt feltételeznénk. A szakirodalomban szereplő sajátosságok főleg egy szűk kisebbségre jellemzők. Kósa Éva úgy fogalmaz, hogy a digitális 92 generáció fogalma túlságosan elnagyolt, inkább a generáción belüli mikrogenerációs különbségeket kell feltárni. 93 92 Gregor Kennedy – Barney dalgarno – Kathleen gray – Terry judd – Jenny Waycott – Susan Bennett – Karl Maton – Kerri-Lee Krause – Andrea Bishop – Rosemary chang – Anna churchWard: The Net Generation are not Big Users of Web 2.0 Technologies: Preliminary findings. In: ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings Ascilite Singapore 2007. www.ascilite.org.au/ conferences/ singapore07/procs/kennedy.pdf 93 Kósa Éva: Egyének és egyéniségek a Médiapoliszban. Előadás Az internet hatása a gyermekekre és a fiatalokra konferencián, Budapest, 2014. okt. 2.
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185