Page 178 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 178
176 Médiaszocializáció gyakorlott hallgatók képesek többek között keresési stratégiákat alkalmazni egy egyszerű adatbázisban, megkülönböztetni a tudományos és népszerű információt tartalmazó publikációkat, legálisan és etikusan használni az információt. Haladónak minősítették azokat a hallgatókat, akik a teszten legalább 90%-os teljesítményt értek el. A haladó szintet teljesítő hallgatók képesek a jobb eredmény elérése érdekében módosítani és fejleszteni a keresési stratégiákat, kifnomult keresési adatbázisokat, részletes keresőrendszereket használni, az információt különböző formákban meg- jeleníteni, az információ célját, szerzőségét, megbízhatóságát értékelni, megérteni, hogy az információ szerzése és használata kapcsolatban áll az etikus, legális, szociá- lis és gazdasági tényezőkkel. A British Library a Joint Information Systems Committee-vel karöltve egy ún. virtuális longitudinális vizsgálatot végeztek, vagyis az utóbbi 30 évben született, ezzel a témával kapcsolatos tanulmányok adatait elemezték, kiegészítve internetezők megfgyelésével. Érdeklődésük középpontjában természetesen a felhasználók infor- mációkeresési szokásai álltak. Egyik legérdekesebb eredményük az lett, hogy a mai gyerekek (akiket ők Google-nemzedéknek neveztek) csak látszólag használják tö- kéletesen az internetet, ha közelebbről megvizsgáljuk például az információkeresé- süket, nagyon sok hibát és hiányosságot fedezhetünk fel: nagyon kevés időt szen- telnek a találatok elolvasásának, túl kevés információ alapján döntenek, leginkább össze-vissza klikkelnek. Szinte soha nem használják a részletes keresés funkciót, beérik a legegyszerűbbel. Egyáltalán nem vizsgálják a fellelt szöveg hihetőségét, pontosságát, relevanciáját, nincs keresési stratégiájuk, nem kulcsszavakat, hanem gyakran egész kérdéseket írnak be, amire nagyon sok irreleváns találat érkezik. A digitális írástudás vizsgálata társadalmi jelentőségű, hiszen e készség nemcsak az egyéni boldogulás szempontjából jelentős, hanem társadalmi szinten is: kulturá- lis, politikai és gazdasági előnyt jelenthet. 88 9. A digitális generáció az oktatásban Az iskoláknak és a tanároknak egyre fontosabb szerepet kellene vállalniuk többek között a digitális írástudás fejlesztésében vagy a kockázatos tevékenységek preven- ciójában. A jelenlegi oktatási rendszert azonban nem a mai a gyerekek számára tervezték, és egy ilyen hatalmas intézményrendszer nehezen változik. Az inkompa- tibilitás több szinten is jelentkezik, okozhat problémát a tananyag elavultsága, de akár a tanárok és diákok közti digitális szakadék is. A digitális generációt leíró, korábban felsorolt jellemzők az iskolában is éreztetik hatásukat. Mivel a mai gyerekek preferálják a vizualitást, megszokták az azonnali- 88 Sonia livingstone: Media literacy and the challenge of new information and communication technologies London, LSE Research Online. 2004.