Page 176 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 176
174 Médiaszocializáció szigetekről indult május 4-én, és egy nap alatt körbejárta a világot, megfertőzve a há- lózatra kapcsolt gépek 10%-át, 5,5 milliárd dollárnyi kárt okozva. Mindez azért, mert a gyanútlan felhasználók megnyitottak egy „szerelmeslevélneked” című mellékletet. A megtévesztés kereskedelmi célokat is szolgálhat, a bújtatott reklám egyik neten kiválóan használható technikája a vírusmarketing, amely a már fennálló, létező szo- ciális hálózatok hasznosításával járványszerű reklámhadjáratot képes létrehozni. Miután megtaláltuk az információt és ellenőriztük hitelességét, annak felhasz- nálása következik, integrálnunk kell, beépíteni a már meglévő tudásstruktúrába. Sőt, ennél is tovább lehet menni, meg kell tanulni a már meglévő elemek innovatív, kreatív módon való felhasználását. Az információ produktív felhasználásának egyik alapfeltétele a minőségre törekvés. A digitális technológia csapdája, hogy könnyű megteremteni a látszatot. Néhány gombnyomással össze lehet ollózni egy tanul- mánynak látszó irományt, vagy csillogó-villogó látványelemekkel elfedni egy pre- zentáció felszínes, soványka tartalmát. Sokatmondó a mai gyerekekre aggatott egyik címke: cut-and-paste generation, vagyis kivág-beilleszt generáció . A dolgot tovább 82 nehezíti, hogy az új lehetőségekkel az eredetiség kritériumai is változnak, már nem olyan világos, mi számít plágiumnak (pl. nyílt forráskódú szoftverek). 8.3. Szociális készségek Kommunikációs készségek. Az internet a személyes kommunikációnak, a másokkal való ismerkedésnek, kapcsolattartásnak egészen új formáit teszi lehetővé. Az inter- neten folyó kommunikáció ugyan jórészt írott, de szabályai, formája gyakran inkább a szóbeli kommunikációra hasonlít (lásd Ong másodlagos szóbeliség fogalmát ). 83 A nethasználathoz tehát új kommunikációs technikákat kell elsajátítanunk. Ehhez elsősorban ismerni kell a médium kínálta lehetőségeket: az aszinkron (e-mail, fórum, blog), a szinkron (chat, Skype) és a kettőt vegyítő kommunikációs formákat (twitter). Meg kell tanulni, hogy a szövegalapú közegben hogyan tudjuk pótolni a hiányzó nem verbális kommunikációt, illetve melyek a már létező konvenciók. Ezen túl tisz- tában kell lenni az etikett online megfelelőjének, a netikett írott és íratlan szabá- lyaival: hogyan legyünk udvariasak és diszkrétek, hogyan vegyük észre, ha át akar- nak verni, hogy keltsünk jó benyomást, hogyan reagáljunk a durva, agresszív támadásokra. Társadalom, média és jogi ismeretek. Az internethez kötődő, szociális jellegű kész- ségek és ismeretek túlmutatnak a személyes kommunikáció szintjén. Fontos meg- érteni az internet működésmódját, felismerni a bizonyos tartalmak mögött álló gaz- dasági és politikai érdekeket. A kapcsolódó ismeretek egy része egészen konkrét, 82 Lorie roth: Educating the cut­and­paste generation. Librarian Journal 124, 18 (1999) 42. 83 Walter ong: Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. London–New York, Methuen, 1982.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181