Page 172 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 172
170 Médiaszocializáció elmeséljék életük fontos történéseit, amelybe beletartoznak a gyerekeikkel történtek is. De a gyerekek nem adták engedélyüket ehhez, így ez tulajdonképpen a gyerekek magánélethez való jogának megsértése, ami ma még beláthatatlan hosszú távú ha- tásokkal járhat. 7. Digitális generáció és a tanulás Viszonylag nagy a konszenzus azon tanulmányokban, melyek a digitális generáció oktatási szempontból legfontosabb jellegzetességeit, gondolkodását, információfel- dolgozási módját és tanulási stílusát tárgyalják. A szerzők szerint e korosztály tag- 69 jai kifejezetten jók a vizuális kommunikációban, kiválóan ki tudják fejezni magukat képekben, és képesek a képeket, a szöveget és a hangot összekapcsolni, de a szöve- ges írástudásuk kevésbé fejlett. Információfeldolgozásuk nem lineáris, inkább pár- huzamosság jellemzi. Rendkívül gyorsan képesek váltani a különböző aktivitások között (multitasking). Azonnaliság jellemzi őket: azonnali válaszokat, az informá- cióhoz való azonnali hozzáférést, azonnali jutalmat vagy visszajelzést várnak, és nem jól viselik a késlekedést. A gyorsaságot gyakran többre becsülik a pontosságnál. Kockázatvállalóak, kísérletező kedvűek, nem olvasnak használati utasítást, nincs türelmük azt végigrágni, rögtön kipróbálnak mindent, próba-szerencse úton jönnek rá a dolgok működésére. Nyitottak, szívesen osztják meg tudásukat, könnyen ismer- kednek idegenekkel online, könnyen nyílnak meg, talán túl gyorsan is kiadnak bi- zalmas információkat. Szívesen dolgoznak együtt csoportban. Mobilak, hozzászok- tak ahhoz, hogy bármikor elérhetőek mobiltelefonon, és akárhol rácsatlakozhatnak a netre. Összefoglalva azt mondhatnánk, hogy az internetgeneráció életét teljesen átszövi a technológia, vagy még radikálisabban fogalmazva: az internetgeneráció úgy tekint a számítógépes eszközökre, mint önmaga meghosszabbítására. 70 Néhány kutató azt is kiemeli, hogy mivel az internet sok tekintetben elősegítette a globalizációt, ahhoz is hozzájárult, hogy ma a média globális hatása erősebb, mint a lokális kulturális hatásoké, vagyis egyre inkább nő a generáción belüli hasonlóság világszerte. Jellemző az is, hogy míg a szocializáció és kultúraközvetítés elsődle- gesen a szülők és tanárok feladata volt, ma már a kortársak veszik át ezt a szerepet. 71 69 Pl. Diana oBlinger – James oBlinger: Educating the Net Generation. Louisville, CO, Educause, 2005.; Luis pereira – Amelia carvalho: Is it really possible to teach with videogames? Paper presented at Organizing and Learning through Gaming and Simulation Conference, July 9–13, 2007. Nijmegen; Jason frand: The Information-Age Mind set: Changes in Student and Implications for Higher Education. Educause Review (2000) 15. 70 tapscott i. m. (36. lj.). 71 Kósa Éva: Médiapolisz lakói I.: Közvetítés és mediáció. VII. Nemzetközi Médiakonferencia. NMHH, Balatonalmádi, 2013. szeptember.