Page 174 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 174
172 Médiaszocializáció és a technológia hatékony használatát”. Összetettebb megközelítések egy kommu- 76 nikációs komponenst is beemelnek a leírásba. A kétezres évek elején indult el pél- dául a SIBIS (2001–2003) elnevezésű európai projekt, mely az információs társa- dalom leírása során szokásos, leegyszerűsített statisztikai mutatókat megfelelőbb indikátorokkal kívánta felváltani. Digitális írástudás indexükbe négy készséget építettek be: a szoftverek letöltésének és installálásának készségét, az internetes információforrások azonosításának készségét, az információk megtalálásának kész- ségét, valamint az online kommunikációs készséget. A digitális technológia kezelé- séhez szükséges készségek száma tetszőlegesen szaporítható. Néhány megközelítés például minden olyan tudást ide sorol, mely valamilyen módon befolyásolhatja a tel- jesítményt: a nyelvi kompetenciát, a tudományos gondolkodást vagy akár a mate- matikai ismereteket Ezek megléte vitathatatlanul könnyebbé teszi az internet 77 használatát, nehezíti viszont a fogalom operacionalizálását a kutatásban és a gya- korlati alkal mazásban. Alábbiakban a szakirodalomban fellelhető defníciók egyfajta szintézisét gyűj- töttem össze, a legspeciálisabbtól a legösszetettebbekig. 8.1. Technológiai-procedurális tudás Számítástechnikai tudás. Ez a legspecifkusabb készség, idetartozik a különböző alapvető hardverek és szoftverek használatának ismerete. Ezek olyan grafkai, szö- vegszerkesztői és kommunikációs szoftverek, melyek a hétköznapi tevékenységek végzéséhez szükségesek. Az Európai Unió által támogatott egységes európai szá- mítógép-használói bizonyítvány, az ECDL (European Computer Driving Licence) ennek a kompetenciának a meglétét igazolja. Ez a fajta részképesség jól mérhető, de a tartalma nagyon gyorsan változik. Perszonalizált technológia. A következő szinten a technológiai tudás már a használt programok, alkalmazások személyre szabását, egyéni beállításait is tartalmazza. A mai felhasználó igényli a személyességet, szereti maga megszabni a böngésző arculatát, létrehozza saját kedvenceit, vagy éppen könyvjelzőket állít be. Tartalom­előállítás. A közösségi média korában a technológia használatának van még egy szintje: a tartalom előállítása. Mivel az internet nem csak tömegkommuni- kációs eszköz, a netezők nincsenek arra kárhoztatva, hogy mások által kreált anya- gok passzív felhasználói legyenek. Bárki írhat blogot, feltöltheti videóit a You tube-ra, 76 dancsó Tamás: Az Educational Testing Service (ETS) informatikamérésének tapasztalatai. Iskolakultúra 2008 11 77 CEO Forum on Education and Technology (2001) http://www.ceoforum.org/
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179