Page 179 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 179
ujhelyi adrienn: Az internet mint szocializációs közeg 177 ságot és a gyorsaságot, az iskolában használt módszereknek és tartalmaknak is ref- lektálniuk kellene erre. Az oktatásnak egyre inkább személyre szabottnak kell len- nie, az egyoldalú kommunikáció felől az interaktivitás irányába mozdulnia. 89 Prensky például azt javasolja, hogy az „edutainment” felé mozdulás lehet az 90 egyik lehetséges út, vagyis a tanulást szórakoztatásként kell tálalni. A szokványos, las sú oktatási tempó helyett gyors, fordulatokban gazdag módszerre van szükség, pl. számítógépes játékokra, melyeket komoly tartalmakat dolgoznának ki. Számító- gépes játékok kiválóan alkalmasak a gyerekek motiválására, hiszen egyrészt vizuá- lis jel legű, dinamikus, fordulatokban gazdag, tehát könnyebben involválódik a gye- rek, másrészt világos keretrendszert ad, azonnali visszajelzésekkel. 91 Az IKT (információs és kommunikációs technológiai) eszközök beépítése az oktatásba még mindig gyerekcipőben jár, az ideális eredmény eléréséhez minden- képpen szükség lenne digitális tananyagok előállításának támogatására, eszközbe- szerzési pályázatokra, új oktatási modellekre, monitoringrendszer kialakítására, a számítógépes bűnözés visszaszorítására, és a technológiai függés mérséklésére felvilágosító órákkal. 2. ábra: Digitális szakadék a tanulók és tanárok között Digitális bennszülött tanuló Digitális bevándorló tanár gyors hozzáférés az információhoz, lassabb hozzáférés az információhoz, több információforrásból korlátozott számú információforrásból párhuzamos információfeldolgozás, multitasking lineáris információfeldolgozás feldolgozási sorrend: kép, videó, feldolgozási sorrend: szöveg → kép, videó, hang → szöveg hang csoportmunka egyéni munka belső motiváció a tanulásra külső motiváció azonnali jutalom elvárása késleltetett jutalom számára a tanulás releváns, azonnal számára a tanulás a tantervbe illesztett használható és szórakoztató ismeretek ismeretek elsajátítását és sztenderdizált elsajátítását jelenti tesztek kitöltését jelenti otthonosan mozog a valódi és virtuális csak a valóságot ismeri alaposabban valóságban is Jukes és Dosaj (2006) 37. alapján 89 Ian juKes – Anita dosaj: Understanding Digital Children (DKs) Teaching & Learning in the New Digital Landscape. The Info Savvy Group, 2006. 90 prensKy i. m. (48. lj.). 91 oBlinger–oBlinger i. m. (69. lj.).
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184