Page 179 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 179
ujhelyi adrienn: Az internet mint szocializációs közeg 177 ságot és a gyorsaságot, az iskolában használt módszereknek és tartalmaknak is ref- lektálniuk kellene erre. Az oktatásnak egyre inkább személyre szabottnak kell len- nie, az egyoldalú kommunikáció felől az interaktivitás irányába mozdulnia. 89 Prensky például azt javasolja, hogy az „edutainment” felé mozdulás lehet az 90 egyik lehetséges út, vagyis a tanulást szórakoztatásként kell tálalni. A szokványos, las sú oktatási tempó helyett gyors, fordulatokban gazdag módszerre van szükség, pl. számítógépes játékokra, melyeket komoly tartalmakat dolgoznának ki. Számító- gépes játékok kiválóan alkalmasak a gyerekek motiválására, hiszen egyrészt vizuá- lis jel legű, dinamikus, fordulatokban gazdag, tehát könnyebben involválódik a gye- rek, másrészt világos keretrendszert ad, azonnali visszajelzésekkel. 91 Az IKT (információs és kommunikációs technológiai) eszközök beépítése az oktatásba még mindig gyerekcipőben jár, az ideális eredmény eléréséhez minden- képpen szükség lenne digitális tananyagok előállításának támogatására, eszközbe- szerzési pályázatokra, új oktatási modellekre, monitoringrendszer kialakítására, a számítógépes bűnözés visszaszorítására, és a technológiai függés mérséklésére felvilágosító órákkal. 2. ábra: Digitális szakadék a tanulók és tanárok között Digitális bennszülött tanuló Digitális bevándorló tanár gyors hozzáférés az információhoz, lassabb hozzáférés az információhoz, több információforrásból korlátozott számú információforrásból párhuzamos információfeldolgozás, multitasking lineáris információfeldolgozás feldolgozási sorrend: kép, videó, feldolgozási sorrend: szöveg → kép, videó, hang → szöveg hang csoportmunka egyéni munka belső motiváció a tanulásra külső motiváció azonnali jutalom elvárása késleltetett jutalom számára a tanulás releváns, azonnal számára a tanulás a tantervbe illesztett használható és szórakoztató ismeretek ismeretek elsajátítását és sztenderdizált elsajátítását jelenti tesztek kitöltését jelenti otthonosan mozog a valódi és virtuális csak a valóságot ismeri alaposabban valóságban is Jukes és Dosaj (2006) 37. alapján 89 Ian juKes – Anita dosaj: Understanding Digital Children (DKs) Teaching & Learning in the New Digital Landscape. The Info Savvy Group, 2006. 90 prensKy i. m. (48. lj.). 91 oBlinger–oBlinger i. m. (69. lj.).