Page 190 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 190
188 Médiaszocializáció 3.1.1. Facebook-statisztikák Bár több közösségi oldal is (pl. Instagram, Snapchat, Vine) egyre népszerűbb, kü- lönösen a fatalok körében, és ezek szerepe kétséget kizáróan nőni fog a jövőben, 20 a következőkben a magyar fatalok által leggyakrabban használt, jelenleg legnagyobb jelentőséggel bíró Facebookra térünk ki. A Facebook magyar változata 2008. november 26-án indult el. A 2009-es év 21 közepén még félmillió magyar (aktív) felhasználója sem volt az oldalnak, 2010 utol- só negyedévében átlépte a kétmilliós határt, 2011 márciusában pedig a hárommillió- sat. A négymilliomodik magyar felhasználóra 2012 második negyedévéig kellett várni Míg a 2010-es és 2011-es évet gyors növekedés jellemezte, a 2012-es évtől 22 már jóval kisebb ütemben bővült a facebookozók tábora, majd 2013 második felétől alig változott. A SocialDaily statisztikái szerint 2015 márciusában 4,6 millió fős 23 a magyar facebookozó közösség. 2010 végén a felhasználók fele még 24 év alatti volt, a 35 év felettiek a face booko- zók 2/10-ét tették ki. 2015 márciusában a 13–24 évesek aránya mindössze 31% volt, a 35 éves vagy idősebb tagok adták a közösségi oldal felhasználóinak közel felét (46%). A 13–17 éves (kérdezettjeink is ebbe a korosztályba tartoznak) aktívan facebookozók száma 2010 végén valamivel 300 ezer felett járt, számuk nem egészen egy év alatt megduplázódott. 2013 augusztusában ebből a korosztályból 580 ezren, 2015 márciusában 440 ezren voltak tagjai a közösségi oldalnak. A 2013-as kutatásunk rámutatott, hogy közösségi oldalak használata nélkül ma már szinte elképzelhetetlen a fatalok élete, mindössze nagyjából 2%-uk nem látogat ilyen oldalakat. Ugyanennyien vannak azok is, akiknek nincs Facebook-profljuk. A tinédzserek jellemzően igen nagyszámú (400–500) ismerőssel rendelkeznek eze- ken az oldalakon, 74%-uk mobiltelefonját is igénybe veszi használatukhoz. A meg- kérdezettek iskolai napon nem töltenek túl sok időt közösségi oldalakon, hétvégén viszont „bepótolják” ezt. A közösségi oldalakat nem használók vagy ott maximum fél órát töltők aránya egy átlagos tanítási napon 37%, egy átlagos tanítás nélküli napon 24%. A négy órát vagy annál is többet használók aránya 16%, illetve 29%. A lányok több időt töltenek közösségi oldalak használatával, mint a fúk, és gyako- ribb használat jellemzi a középiskolásokat, közülük is leginkább a szakiskolába já- rókat, mint az általános iskolában tanulókat. Azok körében, akik okostelefonnal rendelkeznek, nagyobb azok aránya (21% az átlag 12%-kal szemben), akik kifeje- zetten sok időt töltenek a közösségi oldalakon, és lényegesen kisebb azoké, akik 20 Pl. http://www.piacesprofit.hu/tarsadalom/a-fiatalok-mar-tul-vannak-a-facebookon/, http://blogs. forrester.com/nate_elliott/14-06-24-facebook_still_dominates_teens_social_usage, http://www. digitallyapproved.com/tag/teens-on-social-media/, http://www.huffingtonpost.com/2014/04/11/teens- facebook_n_5127455.html 21 http://hu.wikipedia.org/wiki/Facebook 22 http://piackutatas.blogspot.com/2013/08/aktiv-facebook-hasznalok-szama.html 23 http://analytics.socialdaily.com/hu/facebook/countries/HU/demography