Page 198 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 198
196 Médiaszocializáció A tanárok tekintélyvesztéséről korábban szóltunk, erről fest képet egy brit pedagógus szervezet által (Association of Teachers and Lecturers) az Egyesült Királyságban készült 2012-es és 2014-es felmérés. A kutatás során általános és középiskolai tanárokat, illetve az iskolai dolgozókat az őket ért tanulói atrocitásokról kérdezték. A 2012-ben végzett kutatás során a 814 válaszadó egyharmada nyilatkozott úgy, hogy a tanévben foglalkoznia kellett erőszakoskodó tanulóval (ideértve pl. lökdösődés, karmo- lás, harapás, rugdosás, verekedés, köpködés). Közülük a legtöbben arról számoltak be, hogy volt olyan eset, amikor a rendetlenkedő diák egy társa ellen fordult (81%), ugyanak- kor a megkérdezettek 29%-a maga is elszenvedője volt ilyen cselekménynek, továbbá szintén 29% számolt be (másik) tanár elleni erőszakról, 12% az iskolai vezetőséget és 22% egyéb iskolai dolgozókat ért atrocitásról. A magatartás-problémák (a nem erőszakos tet- teket is beleértve) legfőbb okaként a válaszadók az otthoni pozitív példa hiányát jelölték meg. A – kérdésre válaszolni tudó – tanárok és iskolai dolgozók 48%-a szerint a tanulók magatartása 2012-ben rosszabb volt, mint két éve, az öt évvel korábbi állapotokhoz képest 61%, a tíz évvel korábbihoz képest 71% tartotta rosszabbnak az aktuális helyzetet. A 2014-es kutatás másképp közelítette meg a kérdést. Az 1560 általános és középisko- lai tanártól, illetve az iskolai dolgozótól azt kérdezték, hogy az elmúlt egy évben előfor- dult-e, hogy velük szemben a diákok vagy azok szülei/gondozói agresszívan léptek fel. Az első kérdésre a megkérdezettek 57%-a válaszolt igennel, a másodikra 27%-uk. A tanulói agressziót elszenvedő pedagógusok, illetve iskolai dolgozók 84%-a számolt be verbális sértésről, 70% fenyegetésről, 4% közösségi médián keresztüli fenyegetésről, 45% fzikai erőszakról, 5% egyéb erőszakos tevékenységről. A – kérdésre válaszolni tudó – tanárok és iskolai dolgozók 56%-a vélekedett úgy, hogy a tanulók magatartása rosszabb lett a két évvel korábbiakhoz képest. Forrás: ATL 38 3.4. Online sztárok Az internet és a közösségi oldalak révén a fatalok egyre markánsabban teremtik meg a saját kultúrájukat. Az élet minden területén megjelentek az online sztárok (legyen szó divatbloggerről, videojáték-kommentárról, YouTube-on ismerté vált ze- nészekről stb.), akik a világhálónak köszönhetik ismertségüket. Az interneten felnőtt fatalok jobban értékelik az olyan sztárokat, akik közvetlenebbek, eredetibbek. Ezt igazolja a Variety magazin felmérésének eredménye is, mely szerint a tinédzserek 39 körében a közösségi média sztárjai népszerűbbek, mint a hagyományos „offine sztárok”. A kutatás során 2014 júliusában ezerötszáz 13–17 év közötti amerikai ti- nédzser körében vizsgálták húsz ismert YouTube sztár, illetve hollywoodi/popsztár 38 https://www.atl.org.uk/Images/27%20for%2030%20March%20%202012%20-%20pupil%20 behaviour%20survey%20FINAL.pdf és http://www.atl.org.uk/Images/Sept%201%2C%202014%20 -%20ATL%20behaviour%20survey%202014%20FINAL.pdf 39 http://variety.com/2014/digital/news/survey-youtube-stars-more-popular-than-mainstream-celebs- among-u-s-teens-1201275245/