Page 199 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 199
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 197 megítélését különböző szempontok alapján (pl. intelligencia, hitelesség, megbízha- tóság, különlegesség, szexepil), majd az eredményeket egy százfokú skálára vetítet- ték, az így kapott számok jelzik a sztárok népszerűségét. Az első öt helyen YouTube sztár végzett, illetve az első tízből hat hely az övék. 3. táblázat: Online és offline sztárok népszerűsége az amerikai tinédzserek körében Helyezés Pontszám Név Típus 1 93 Smosh YouTube sztár* 2 92 The Fine Bros. YouTube sztár 3 92 PewDiePie YouTube sztár 4 84 KSI YouTube sztár 5 81 Ryan Higa YouTube sztár 6 75 Paul Walker Hollywoodi/popsztár** 7 74 Jennifer Lawrence Hollywoodi/popsztár 8 72 Shane Dawson YouTube sztár 9 70 Katy Perry Hollywoodi/popsztár 10 69 Steve Carell Hollywoodi/popsztár 11 68 Seth Rogen Hollywoodi/popsztár 12 66 Betty White Hollywoodi/popsztár 13 65 Vin Diesel Hollywoodi/popsztár 14 63 Johnny Depp Hollywoodi/popsztár 15 61 Daniel Radcliffe Hollywoodi/popsztár 16 59 Jenna Marbles YouTube sztár 17 39 Michelle Phan YouTube sztár 18 27 Ray William Johnson YouTube sztár 19 18 Bethany Mota YouTube sztár 20 8 Leonardo DiCaprio Hollywoodi/popsztár Forrás: variety.com alapján. ** YouTube sztárok: angol nyelvet használó személyek, a legtöbb feliratkozóval és videómegtekintéssel. ** Hollywoodi/popsztárok: hírességek (celebek) legmagasabb ún. Q scoreral (ismertség és kedvelt ség mérőszáma) a 13–17 éves amerikai fatalok körében. Az új média hatására a tinédzserek „offine sztárokkal” való kapcsolata is intenzí- vebbé és interaktívabbá vált. A Facebook, Twitter, Instagram stb. oldalak követésé- vel ezek a hírességek is közelebb kerültek a fatalokhoz, sokuk élete nyitott könyv- vé vált. Követőik tudják, hogy merre járnak, milyen ügyekért állnak ki, mit olvasnak stb., de ugyanígy látják meztelen képeiket, hogy miként buliznak, isznak vagy épp drogoznak. Bár tagadhatatlan előnyei vannak annak, hogy a celebek közvetlenül