Page 203 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 203
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 201 Természetszerű, hogy abban a világban, ahol a közösségi oldalak révén pillanatok alatt szenzáció válhat bárki kínos pillanataiból, növekszik az ilyen jellegű félelem, illetve ennek okán a stressz a fatalok életében. Jó példa erre néhány szélesebb nyil- vánosságot kapott eset, mint amilyen egy magyar kisfúé is, aki egy karateverseny kapcsán nyilatkozott és lett az internet kétes dicsőségű sztárja. Csepeli György 49 50 alábbi gondolata szemléletesen vázolja a kíméletlen megosztások természetét: „Az internet egyik legfontosabb jellemzője az, hogy soha nem vagyunk egyedül, ezért egyre gátlástalanabb eszközökkel harcolunk mások fgyelméért. A határok eltűnnek, a szabadságérzet maximalizálódik.” 4. Médiahatás-kutatások A kutatások célja többek között a média, illetve a médiában megjelenő nyilvános 51 szereplők (ismert emberek, sztárok stb.) értékmeghatározó, életorientáló szerepének vizsgálata volt a fatalok körében, szembeállítva a családi és az iskolai környezet orientáló szerepével. Azaz hogy miként képes a médiumok által teremtett kulturális környezet befolyásolni vagy felülírni az értéktudatot hagyományosan meghatározó szocializációs életmiliők hatását. Az orientációs személyek és az általuk megtestesített értékek választását vizsgá- ló, vonatkozó kérdőívrész nyitott kérdések egy sorozatából állt, melyet tartalom- elemzésnek vetettünk alá. A kérdésblokk a következő volt: „Nevezz meg egy olyan személyt, akihez felnőtt korodban a legjobban szeretnél hasonlítani!”, „Ki ő?”, „Mi a foglalkozása?”, „Sorold fel azokat a tulajdonságokat, amelyek miatt választottad!”, „Ha nincs ilyen személy, miért nincs?” 49 http://tanarblog.hu/cikk/milyen-kozossegi-oldalaktol-feltsuk-a-diakjainkat 50 http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=23252 51 Az NMHH (korábban ORTT) és Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület meg- bízásából készült, A média hatása a gyermekekre és fiatalokra című kutatások.