Page 209 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 209
lásZló MiKlós – danó györgyi: Akik példaképek és akik nem 207 2005-ben némileg eltérő kódrendszert használtunk, de a példaképek jellemzői ez esetben is hasonlóak voltak: aranyos, kedves, barátságos; okos, bölcs, intelligens stb.; segítőkész, gondoskodó; külseje miatt; jó ember, rendes, jószívű, jóindulatú. A példaképválasztás TOP 5 indokát a választott példaképek csoportja szerint tüntettük fel a következő táblázatban. Összességében a szülőket, nagyszülőket a tö- rődésért, gondoskodásért választották a megkérdezettek. Az ismerősök és egyéb rokonok leírása egy tökéletes személy képét festi le: okos és szép is, kedves és jó- szívű, mindemellett erős jellem (határozott, céltudatos stb.). A médiából választott példaképeknél elsődlegesek a külső jegyek, ezek a személyek tehetségesek, sikere- sek, és fontos az elszántságuk (kitartó, határozott stb.). 11. táblázat: Példaképek tulajdonságai kategóriánként Rang- Példakép sor Szülők, nagyszülők Ismerősök, egyéb rokonok Média 1 jószívű, segítő, törődő, okos, intelligens, művelt szép, pozitív küllemű gondoskodó 2 kedves, aranyos, barátságos kedves, aranyos, barátságos jó sportoló 3 kitaró, elszánt, határozott, kitaró, elszánt, határozott, kitaró, elszánt, határozott, céltudatos, magabiztos, erős céltudatos, magabiztos, erős céltudatos, magabiztos, erős 4 okos, intelligens, művelt szép, pozitív küllemű sikeres 5 jó szülő, családszerető, jószívű, segítő, törődő, okos, intelligens, művelt családcentrikus gondoskodó Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás 4.3. Példaképek a fatalok különböző csoportjainak körében (2013) A 2013-as kutatás esetében több válaszadói csoportra vonatkoztatva is vizsgáltuk a példaképeket. Olyan szegmenseket vizsgáltunk, melyek tagjai valamilyen jellem- ző (médiahasználat, kultúrafogyasztás stb.) alapján elkülönülnek a többiektől. Álta- lában egy-egy ilyen csoportba a kérdezettek top 10%-át soroltuk, de egyes csopor- tok speciális jellemzőik miatt (pl. nem vagy alig tévéző, de sokat internetező fa talok) ennél is kisebbek Itt – elkerülendő a túl kicsi cellagyakoriságokat – a korábban alkalmazott kate- góriákat összevontuk és némileg módosítottuk. A szülőket és a nagyszülőket sorol- tuk az első kategóriába, a másodikba került minden egyéb rokon és ismerős is (ők a facebookos ismerősök között is jó eséllyel szerepelhetnek), a harmadik egy kibő- vített médiakategória, a negyedik egyéb kategóriába a vallással kapcsolatos említé- sek (ezeket az alacsony említésszámok miatt nem elemeztük), az utolsó csoportba pedig a nem releváns válaszok kerültek. A „kibővített média” azt jelenti, hogy ide soroltuk a sikeres nem ismerős felnőtteket is, ugyanis ők többé-kevésbé a médiához köthetők. Ilyen személyek pl. Bill Gates (Microsoft) és Steve Jobs (Apple), a sztár-