Page 212 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 212
210 Médiaszocializáció számukra inkább az a fontos, hogy önmagukról osszanak meg információkat ezeken az oldalakon, avagy inkább mások követése. Három csoportba soroltuk a válaszadó- kat. (A kérdezettek körében a közösségioldal-használat elsősorban a Facebook-hasz- nálatot jelenti, a Facebookot mint a közösségi oldalak szinonimáját használjuk.) Ez alapján a következő csoportokat különböztetjük meg: az (önjelölt) Facebook-sztárok, az érdeklődők és a csodálók. A Facebook-sztárok számára ugyanannyira fontos, vagy még fontosabb is, hogy magukról információkat osszanak meg, mint az, hogy mások bejegyzéseit nézegessék vagy lájkolják. Önmagukról hetente többször vagy még gyakrabban töltenek fel képet/videót és változtatják meg vagy frissítik állapo- tukat/státuszukat. Az érdeklődők posztolnak ugyan magukról, de valamivel jobban dominál közösségioldal-aktivitásukban mások követése. A csodálók alig-alig oszta- nak meg magukról információt, őket a kíváncsiság hajtja mások élete, gondolatai, fotói iránt – legalább hetente néhányszor nézegetik és lájkolják mások bejegyzéseit. A legtöbben a Facebook-sztárok közül neveztek meg követendő személyt: 65%, őket követik a csodálók: 60%, az érdeklődők között pedig 56% az arányuk. A Facebook- sztárok körében a médiaszereplők viszik a prímet, az érdeklődők és a csodálók vi- szont gyakrabban szeretnének „hús-vér” emberre hasonlítani. 14. táblázat: Példaképek a közösségi oldalon mutatott aktivitás függvényében – 2013 Példaképválasztás (releváns válaszok, %) közösségioldal-aktivitás posztolás/ „hús-vér” média- követés szempontjából személyek szereplők Facebook-sztárok 49 52 Érdeklődők 61 39 Csodálók 64 36 Forrás: „A média hatása a gyermekekre és fatalokra” című 2013-as kutatás Megkíséreltünk hasonló szegmentációt készíteni a 2011-es kutatás adatai alapján is. A két felmérés során más változókészlettel dolgoztunk (a két évvel ezelőtti kérdő- ívben még kisebb hangsúly volt a közösségi oldalak használatán), továbbá az online aktivitást jelző változónk ez esetben nem csak a közösségi oldalakra, hanem a blogokra is vonatkozott. Kiemelendő az is, hogy ekkor magas volt azok aránya (25%), akik a vonatkozó két kérdés mindegyikére (milyen gyakran végzi: blog, twitter, üzenőfal írása, illetve olvasása) soha választ adtak. A 2011-es kutatás ered- ményei nem szignifkánsak ebből a szempontból, ugyanakkor érdemes megfgyelni, hogy a 2013-ashoz hasonló trendeket mutatnak.