Page 26 - A médiaáról neked, 1. rész
P. 26
24 Kitekintő • A sártól a pöttyökig, avagy hogyan születik a reklámtehén? Azok a képek, amelyeket a reklámokban látsz, szinte kivétel nélkül módosított változatok. Olykor hosszú, sok lépésből álló folyamat, amíg egy fotó, kép elnyeri végső formáját egy plakáton, a buszok oldalán vagy a termékek csomagolásán. Nézzünk például egy tejreklámot! Nem is gondolnád, de egy legelőn kell kezdenünk. Egy tehén legelészik rajta, bambán bámul, miközben semmi mással nincs elfoglalva, mint hogy jó alaposan megrágja a szájában lévő fűcsomót. Semmit sem vesz észre abból, hogy egy fotós a sáros pocsolyákon keresztül csúszva-mászva, óvatosan közelít drága fényképezőgépével a kerítés túloldalán. Végre sikerül elkapnia a legjobb pillanatot, elkészül a fotó. Innen azonban még hosszú az út, míg ebből a képből reklám lesz. A világ egy másik pontján egy asztal körül emberek ülnek, előttük sok-sok kép és terv. Vannak, akiknek az a munkájuk, hogy dolgokat adjanak el. Milyen dolgokat? Mindenfélét! Cipőt, gabonapelyhet, mobiltelefont, bármit. Ma éppen tejet akarnak eladni, ezért csak a tejről beszélgetnek. Például, hogy miért vásárolnak az emberek tejet, ki az, aki tejet vásárol, és hasonlók. Mindenképpen szerepeltetni akarnak a reklámban egy tehenet, és kezükbe kerül az előbbi fotósunk bamba tehénről készült fényképe. Itt akár vége is lehetne a történetnek, de közel sincs így. A reklámosok az asztal körül arra jutnak, hogy a vásárlók nem akarnak sarat látni, márpedig a fotón szereplő tehén enyhén szólva is piszkos. A vásárlók valószínűleg nem szeretnének arra gondolni, hogy a tej egy ilyen sáros tehénből csöpögött ki. Piszkos tej, brrrr! A beszélgetés közben felmerül az is, hogy nemcsak a piszkot kell „levakarni” a tehénről, hanem a színével is baj van. A fekete- fehér olyan komoly és szomorú... Vagy azokra a régi időkre emlékeztetheti az embereket, amikor még csak fekete-fehér
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31