Page 264 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 264
262 Médiaesemény-esettanulmányok 5.4.1. Egy reprezentatív médiavizsgálat eredményei Sarlós Gábor, az ELTE Szociológia Doktori Iskolájának hallgatója több mint 2100 szöveget elemzett a katasztrófát követő két évben, áttekintetve a vörösiszapügy mé- diareprezentációját Többek között azt kutatta, hogy milyen kulcstémák dominálták 13 a médiát a krízis különböző szakaszaiban. Azt találta, hogy a médiaszövegek tema- tikai fókusza a katasztrófa időpontjától távolodva változik. A krízis elején elsősorban a mentés-kármentesítés, az egyéni drámák, illetve a tudományos indokok, magyará- zatok, környezeti vonatkozások határozzák meg a közbeszédet, később az anyagi károk megtérítése, a visszaélések, az újjáépítés kérdései, és döntően a nyomozás, a fe- lelősség megállapítása válik fontossá. A teljes időszakot tekintve a legtöbb szöveg a felelősséget, a környezeti vonatkozásokat és az anyagi károk megtérítését tárgyalja. 5.1. táblázat: A fókusz időszakonként változik Fókusz 2010 okt –dec 2011 jan –jún 2011 júl –dec 2012 jan –jún Total helyi kezdeményezés 2 2 – 3 7 turizmus vonatkozások 2 – 6 – 8 közlekedés, szállítás 5 – – 7 12 egyéb 1 – 23 1 25 iszap kémiai összetétele, hatása 28 4 4 1 37 MAL vállalati kommunikáció 10 – 21 15 46 visszaélések 1 4 40 2 47 jövőre vonatkozó feladatok 4 9 31 9 53 mezőgazdasági vonatkozások 4 3 22 34 63 egyéni sorstörténet 26 11 19 9 65 jövőre vonatkozó konkrét tervek 3 25 19 22 69 egyészségügyi vonatkozások 20 4 12 40 76 tapasztalatok és következtetések 16 19 37 4 76 mentés 72 4 7 4 87 kármentesítés 62 5 36 7 110 újjáépítés 3 11 76 29 119 más, közösségi kezdeményezés 45 23 68 3 139 anyagi kár és megtérítés 33 32 83 22 170 környezeti vonatkozások 31 9 55 90 185 nyomozás 21 22 156 134 333 általános, komplex, sok témájú 95 62 120 148 425 Total 484 251 835 584 2152 Forrás: lásd 13. lj. (kiemelés a szerzőtől). 13 sarlós Gábor: Ipari balesetből szociális válság: a vörösiszap katasztrófa 3 éve a médiában (konferencia- anyag, elhangzott A válság hatása az intézményi kommunikációra című konferencián, 2014. 10. 04.).
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269