Page 19 - James Potter – Médiaműveltség
P. 19
Előszó XVII A III. részbe tartozó két fejezet olyan fontos fogalmakat vezet fel, amelyeket felhasználva strukturált tudásbázist építhetünk a média iparágának szereplőiről. A 6. fejezet abban segít, hogy új perspektívából lássuk a média iparágát, s képesek legyünk értékelni azokat a nehézségeket, amelyeket jelen helyzetük felállításához sikerült már leküzdeniük. A médiaiparág résztvevőinek innovációi és fejlesztései mögé tekinthetünk be egy életciklus-alapú rendszerezés segítségével. A 7. feje- zetben gazdasági szempontból kiindulva vizsgáljuk a média iparágainak üzleti alapjait. A IV. rész 5 fejezetből áll, amelyek a médiatartalmakra összpontosítanak. A 8. fejezet bevezetőt ad a tartalom fogalmához, és bemutatja az összes médiatar- talom fő jellemzőit – ez az, amit én „a következő lépés távolsága” („one-step- remove”) valóságnak nevezek. A következő, 9. fejezet a hírtartalomra koncentrál, a 10. fejezet a szórakoztató tartalmakra, a 11. fejezet a reklámtartalmakra, míg a 12. az interaktív tartalmakra, mint a játékok vagy a közösségi hálók médiája. Az V. rész két fejezete a média hatásait taglalja. Ha tágabb perspektívában vizs- gáljuk ezeket a hatásokat, pontosabb értékelését nyerjük annak, miként befolyá- solja a média az életünket. Ezáltal könnyebbé válik számunkra az is, hogy a mé- dia hatásaival megbirkózzunk, illetve képesek legyünk azokat helyükön kezelni. A 13. fejezet segít többet megtudni arról, miből is áll a média által gyakorolt hatás. E hatás lehet hosszú távon kifejtett, de azonnali is. Bár befolyásolhatja viselkedé- sünket, ránk magunkra is komoly hatással van, méghozzá kognitív, affektív, érzel- mi és pszichológiai fronton is És persze pozitív és negatív hatással is lehet ránk Ezután azzal a kérdéssel foglalkozunk a 14. fejezetben, hogy miként munkálkodik bennünk ez a hatás. Az itt tárgyalandó folyamatok egyáltalán nem egyszerűek vagy közvetlen hatásúak ugyanis. Sokkal inkább jellemző az, hogy a média sok más faktorokkal is „összedolgozik”, amelyek mindegyike tovább erősíti a kívánt hatás kiváltásának esélyét A VI. rész öt olyan témát vezet fel, amelyeket fontos megfontolnunk, amikor a médiáról elmélkedünk. A 15. fejezet azzal foglalkozik, hogyan lett egyre koncent- ráltabb a média tulajdonlása. A 16. fejezet a magánszféra („privacy”) vonatkozá- sait vizsgálja, illetve azt, hogy minként teszi egyre nehezebbé a médiakörnyezet számunkra a magánszféra védelmét. A 17. fejezet a kalózkodás jelenségével foglal- kozik, mind az egyének, mind a vállalatok médiaüzeneteit vizsgálva. A 18. fejezet az erőszak témáját veszi górcső alá a médián belül, s azt, milyen hatással lehet az egyénre és a társadalomra ez a fajta üzenet. Ez a szakasz a 19. fejezettel ér véget, amely azt elemzi, miként lendíti előre a pénz a sportágak fejlődését. Végül pedig a VII. rész egy „ugródeszka”-fejezettel foglalja össze az egész könyvet, amely áttekintést ad a könyvben kifejtett gondolatokról. Ennek segítségé- vel az olvasó is képes lehet egy saját stratégia összeállítására, amellyel saját és mások médiaműveltségét fejlesztheti.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24